Penerapan Nilai-Nilai Pancasila di Lingkungan Sekolah Menengah Atas dan Kejuruan
Main Article Content
Abstract
In this era of globalization, the application of Pancasila values in the school environment is declining. If left unchecked, the values of Pancasila will be increasingly neglected. This research aims to find out how the implementation of Pancasila values in the school environment. The target of this observation is senior high school, vocational high school, and madrasah aliyah. With a diverse sample, this research can provide a comparison between school types. This research uses a quantitative type approach with data collection through Google Forms. Based on the results and discussion, it shows that students' awareness of the application of Pancasila values is very high, but in implementing it is less than optimal. An active role is needed from the school and teachers to encourage students to practice the values of Pancasila. So that later a sense of unity and integrity will be created in the school environment.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
Detik.com. (2020). Metode Pengumpulan Data: Kuantitatif dan Kualitatif. Diakses pada 9 Desember 2024, dari https://news.detik.com/berita/d-4850130/metode-pengumpulan-data-kuantitatif-dan-kualitatif
Detik.com. (2023). 53 Contoh Penerapan Sila 1-5 Pancasila di Sekolah. Diakses pada 5 Januari 2025, dari https://www.detik.com/jatim/berita/d-6963012/53-contoh-penerapan-sila-1-5-pancasila-di-sekolah
Dewantara, J. A., Nurgiansah, T. H., & Rachman, F. (2021). Mengatasi Pelanggaran Hak Asasi Manusia dengan Model Sekolah Ramah HAM (SR-HAM). Edukatif: Jurnal ilmu pendidikan, 3(2), 261–269.
Kemenko PMK. (2023). Hanya 28,6 Persen Siswa Pahami Pancasila di Ruang Kelas, Lainnya Lewat media Sosial. Diakses pada 8 Desember 2024, dari https://www.kemenkopmk.go.id/hanya-286-persen-siswa-pahami-pancasila-di-ruang-kelas-lainnya-lewat-media-sosial
Nurafifah, W., & Dewi, D. A. (2021). Implementasi Nilai-Nilai Pancasila Dalam Kehidupan Bermasyarakat, Berbangsa, dan Bernegara. De Cive : Jurnal Penelitian Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 1(4), 98–104. https://doi.org/10.56393/decive.v1i4.227
Nurgiansah, T. H. (2021a). Pendidikan Pancasila. In Solok: CV Mitra Cendikia Media.
Nurgiansah, T. H. (2021b). Pendidikan Pancasila sebagai upaya membentuk karakter jujur. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha, 9(1), 33-41. https://doi.org/10.23887/jpku.v9i1.31424
Nurgiansah, T. H. (2021c). Petuah Pendidikan Kewarganegaraan Dalam Kontestasi Politik. AoEJ: Academy of Educational Journal, 12(1), 39–47
Nurgiansah, T. H. (2021d). The Role of Citizenship Education in Building Bantul Community Political Participation in The Pandemic Covid 19. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dan Kewirausahaan, 4(1), 1–4.
Widiatmaka, P. (2016). Kendala Pendidikan Kewarganegaraan dalam membangun karakter peserta didik di dalam proses pembelajaran. Jurnal Civics: Media Kajian Kewarganegaraan, 13(2), 188-198. https://doi.org/10.21831/civics.v13i2.12743
Suyato, S., Murdiono, M., Mulyono, B., & Arpannudin, I. (2016). Upaya Pembentukan Warga Negara Yang Baik Dan Tantangan Yang Dihadapi Oleh Para Guru Pkn Peserta Sm3t 2015. Jurnal Civics: Media Kajian Kewarganegaraan, 13(2), 137-150. https://doi.org/10.21831/civics.v13i2.12737
Sasmito, Y. A., & Fathoni, A. (2019). Implementasi Nilai-Nilai Pancasila Untuk Menumbuhkan Rasa Nasionalisme di SDN 03 Ngemplak (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).
Asmaroini, A. P. (2016). Implementasi Nilai-Nilai Pancasila Bagi Siswa Di Era Globalisasi. Citizenship Jurnal Pancasila dan Kewarganegaraan, 4(2), 440-450.
Kemendikbud Ristek. (2021). Panduan Pengembangan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila. KementerianPendidikan Dan Kebudayaan, 1–108.
http://ditpsd.kemdikbud.go.id/hal/profil-pelajar-pancasila
Julya Marlita Khaerunisa, S., Anggraeni Dewi, D., & Furi Furnamasari, Y. (2020). Implementasi Nilai-Nilai Pancasila Pada Anak Sekolah Dasar. Action Research Literate, 4(1), 21–23. https://doi.org/10.46799/arl.v4i1.4