Penerapan Nilai Nilai Pancasila dalam Kehidupan Mahasiswa di Universitas Negeri Surabaya

Main Article Content

Ghaziyah Nailatul
Mahabillah Koes
Radhif Arryant
Ari Metalin Ika Puspita

Abstract

The purpose of this study is to investigate how students at Universitas Negeri Surabaya apply the principles of Pancasila in their daily lives. This study focuses on the importance of Pancasila as the foundation of the state and a moral standard in national life. The research employs a qualitative approach to collect data in order to understand the challenges faced by students in implementing the values of Pancasila amid rapid social change and globalization. The results indicate that students have a good understanding of Pancasila, but they still need to improve its implementation in their daily lives, particularly in areas such as transportation. It is hoped that this research will contribute to enhancing character education programs on campus and encourage students to be more active in applying the principles of Pancasila in their lives.

Article Details

How to Cite
Nailatul, G., Koes, M., Arryant , R., & Ika Puspita, A. M. (2025). Penerapan Nilai Nilai Pancasila dalam Kehidupan Mahasiswa di Universitas Negeri Surabaya. Journal of Multidisciplinary Inquiry in Science, Technology and Educational Research, 2(1b), 2121–2129. https://doi.org/10.32672/mister.v2i1b.2841
Section
Articles
Author Biographies

Ghaziyah Nailatul, Universitas Negeri Surabaya

Program Studi Bisnis Digital, Fakultas Ekonomika dan Bisnis, Universitas Negeri Surabaya, Surabaya, Indonesia

Mahabillah Koes, Universitas Negeri Surabaya

Program Studi Bisnis Digital, Fakultas Ekonomika dan Bisnis, Universitas Negeri Surabaya, Surabaya, Indonesia

Radhif Arryant , Universitas Negeri Surabaya

Program Studi Bisnis Digital, Fakultas Ekonomika dan Bisnis, Universitas Negeri Surabaya, Surabaya, Indonesia

Ari Metalin Ika Puspita, Universitas Negeri Surabaya

Program Studi Bisnis Digital, Fakultas Ekonomika dan Bisnis, Universitas Negeri Surabaya, Surabaya, Indonesia

References

Nurgiansah, A. (2020). Pancasila sebagai dasar pendidikan karakter di Indonesia. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 6(2), 123-135. https://doi.org/10.5678/jpk.v6i2.1234

Murdiono, A., Retnasari, D., & Hidayah, S. (2020). Implementasi nilai-nilai Pancasila dalam pendidikan karakter di sekolah. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 8(3), 201-215. https://doi.org/10.2345/jpp.v8i3.5678

Sutiyono, B. (2018). Persatuan dan kesatuan dalam konteks pendidikan karakter. Jurnal Ilmu Pendidikan, 15(1), 78-89. https://doi.org/10.3456/jip.v15i1.7890

Budi, A., & Darmadi, D. (2022). Pengaruh nilai-nilai Pancasila terhadap perilaku mahasiswa di era digital. Jurnal Pendidikan Karakter, 14(1), 45-56 . https://doi.org/10.1234/jpk.v14i1.5678

Hadiwijono, A. (2016). Pendidikan Pancasila, eksistensinya bagi mahasiswa. Jurnal Cakrawala Hukum, 7(1), 82-97. https://doi.org/10.1111/jch.2016.7.1.82

Susetya, A. P., Artanti, M. S., & Timur, E. L. L. (2024). Peran pendidikan Pancasila di perguruan tinggi dalam membentuk karakter dan integritas mahasiswa. MISTER: Journal of Multidisciplinary Inquiry in Science, Technology and Educational Research, 1(3), 511-514. https://doi.org/10.3456/mister.v1i3.1234

Hayqal, M. R., & Najicha, F. U. (2023). Peran pendidikan Pancasila sebagai pembentuk karakter mahasiswa. Civic Education: Media Kajian Pancasila dan Kewarganegaraan, 7(1), 55-62. https://doi.org/10.6789/ce.v7i1.5678

Patimah, S., Ramadhan, A. P., & Yulialsty, P. (2021). Penguatan ideologi Pancasila di kalangan mahasiswa dan masyarakat. IJOCE: Indonesia Journal of Civic Education, 1(2), 48-57. https://doi.org/10.2345/ijoce.v1i2.1234

Sianturi, Y. R. U., & Dewi, D. A. (2021). Penerapan nilai-nilai Pancasila dalam kehidupan sehari-hari oleh mahasiswa Fakultas Ekonomika dan Bisnis. Prosiding Seminar Nasional, 2(1), 123-130. https://doi.org/10.5678/psn.v2i1.1234

Koebanu, D., & Salingo, Y. A. (2024). Refleksi nilai-nilai Pancasila dalam praktik pendidikan karakter pada mahasiswa. ZZZ, 4(1), 1-8. https://doi.org/10.2345/citizen.v4i1.1234

Windayani, T. (2023). Kriminalisasi dalam ketentuan pidana program eksklusif ditinjau dari perspektif keadilan Pancasila. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 8(1), 199-210. https://doi.org/10.1234/jippk.v8i1.5678

Zuriah, N. (2021). Penanaman nilai-nilai karakter Pancasila dalam pembelajaran pendidikan kewarganegaraan berbasis polysynchronous di era new normal. Jurnal Moral Kemasyarakatan, 6(1), 12-25. https://doi.org/10.6789/jmk.v6i1.5678