Penerapan Konsep Etika Aritoteles Dalam Pembelajaran: Penerapan Pembelajaran Moral Siswa Kelas III di Sekolah Dasar Palanyar 1, Pandeglang

Main Article Content

Pini Sapira
Desty Endrawati Subroto
Hilma Hilmia
Ilham Adriansyah
Danu Hermawan

Abstract

This article discusses the philosophy of Islamic education and its impact on the application of Aristotle's ethical principles in moral learning for third grade students in elementary schools. Philosophy, derived from the ancient Greek words "philos" (love) and "sophia" (wisdom), has been described by various philosophers such as Plato, Aristotle, and Al Farabi. Education, according to the Indonesian National Education System Law and KBBI, is an effort to develop the spiritual, intellectual, and social potential of individuals. Islamic education aims to change attitudes and behaviors to be in accordance with Islamic values. Various scholars provide views on the philosophy of Islamic education, including analysis of curriculum and teaching methods based on the Qur'an and hadith. The application of Islamic educational philosophy in teaching ethics in elementary schools includes a holistic approach that pays attention to spiritual, emotional, and physical aspects. By integrating this philosophy, it is hoped that students will not only achieve academically, but also become whole individuals and be able to live wisely according to Islamic teachings.

Article Details

How to Cite
Sapira, P., Desty Endrawati Subroto, Hilma Hilmia, Ilham Adriansyah, & Danu Hermawan. (2025). Penerapan Konsep Etika Aritoteles Dalam Pembelajaran: Penerapan Pembelajaran Moral Siswa Kelas III di Sekolah Dasar Palanyar 1, Pandeglang. Journal of Multidisciplinary Inquiry in Science, Technology and Educational Research, 2(2), 3711–3718. https://doi.org/10.32672/mister.v2i2.3241
Section
Articles
Author Biographies

Pini Sapira, Universitas Bina Bangsa

Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, Universitas Bina Bangsa

Desty Endrawati Subroto, Universitas Bina Bangsa

Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, Universitas Bina Bangsa

Hilma Hilmia, Universitas Bina Bangsa

Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, Universitas Bina Bangsa

Ilham Adriansyah, Universitas Bina Bangsa

Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, Universitas Bina Bangsa

Danu Hermawan, Universitas Bina Bangsa

Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, Universitas Bina Bangsa

References

Zakiyah, N., & Rusdiana, A. (2014). Pengembangan Model Pembelajaran Berbasis Proyek untuk Meningkatkan Kreativitas Siswa. Jurnal Penelitian Pendidikan, 6(4), 300-310. Penerbit Jurnal Pendidikan.

Luthfiyah, N., & Lhobir, M. (2023). Inovasi Pembelajaran di Era Digital: Tantangan dan Peluang. Jurnal Teknologi Pendidikan, 10(1), 78-89. Penerbit Media Edukasi.

Jenilan, A. (2018). Strategi Pembelajaran Aktif dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 5(1), 45-56. Penerbit Lembaga Penelitian.

Mayasari, R. (2017). Peran Guru dalam Meningkatkan Kemandirian Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Dasar, 4(3), 201-210. Penerbit Pusat Penelitian Pendidikan.

Yuliyanti, S., & Eliska Juliangkary, R. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka dalam Pembelajaran. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 12(2), 150-160. Penerbit Universitas Kebangsaan.

Hadijaya, A. (2015). Pengaruh Media Pembelajaran terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 3(2), 123-130. Penerbit Universitas Pendidikan.

Dewi, Anita Candra, et al. "Pendidikan Moral dan Etika Mengukir Karakter Unggul dalam Pendidikan." IJOCE: Indonesia Journal of Civic Education 3.2 (2023): 69-76.

Kapitan, Antonius. Relevansi Teori Keutamaan Aristoteles bagi Pendidikan Karakter Yang Dijalankan Dalam Kurikulum 2013 Pada Jenjang SMP. Diss. Driyarkara School of Philosophy, 2023.

Husain, Jildan, et al. "Filsafat Pendidikan dalam Membentuk Karakter Siswa." Indonesian Research Journal on Education 4.4 (2024): 3585-3590.

Azizah, Farinka Nurrahmah, et al. "Pendidikan Etika Sebagai Fondasi Pembentukan Karakter Di Era Global." Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar 9.2 (2024): 4919-4931.

Azizah, Farinka Nurrahmah, et al. "Pendidikan Etika Sebagai Fondasi Pembentukan Karakter Di Era Global." Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar 9.2 (2024): 4919-4931

Azizah, F. N., Shobirin, M. A., Wijayama, B., Handoyo, E., & Raharjo, T. J. (2024). Pendidikan Etika Sebagai Fondasi Pembentukan Karakter Di Era Global. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 4919-4931.

AZIZAH, Farinka Nurrahmah, et al. Pendidikan Etika Sebagai Fondasi Pembentukan Karakter Di Era Global. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 2024, 9.2: 4919-4931.

Subroto, Desty Endrawati, and Desi Kristanti. "Efektivitas impelementasi pendidikan karakter pada sekolah boarding." Risâlah, Jurnal Pendidikan dan Studi Islam 8.3 (2022): 1113-1129.

Kobandaha, Firmansah, Desty Endrawati Subroto, and Desi Kristanti. "EFEKTIVITAS IMPELEMENTASI PENDIDIKAN KARAKTER PADA SEKOLAH BOARDING." Jurnal Cakrawala Pendidikan 41.2 (2022).

Subroto, Desty Endrawati, and Desi Kristanti. "EFEKTIVITAS IMPELEMENTASI PENDIDIKAN KARAKTER PADA SEKOLAH BOARDING." Risalah, Jurnal Pendidikan dan Studi Islam 8.3 (2022): 1113-1129.

Kobandaha, Firmansah, Desty Endrawati Subroto, and Desi Kristanti. "EFEKTIVITAS IMPELEMENTASI PENDIDIKAN KARAKTER PADA SEKOLAH BOARDING." Jurnal Cakrawala Pendidikan 41.2 (2022).