Pemanfaatan Aplikasi Photomath pada Pembelajaran Matematika: Systematic Literature Review

Main Article Content

Thania Wulandari
Yahfizam

Abstract

As technology develops, the application of software/application can be one of the alternatives in learning mathematics. This research aims to identify the use of photomath application in mathematics learning. This scientific article was prepared using the Systematic Literature Review (SLR) method. SLR is a method in order to identify, review, and conclude several studies related to the theme discussed. The articles reviewed were 72 articles related to the utilisation of applications in learning mathematics, which came from the google schoolar database for the last 10 years (2013-2023). Based on the literature review conducted, it is found that the use of photomath applications in mathematics learning can make it easier for students to access and understand materials related to mathematics, especially matrix materials, because this application provides more interesting and interactive content and can improve students' mathematical communication skills.

Article Details

How to Cite
Wulandari, T., & Yahfizam. (2024). Pemanfaatan Aplikasi Photomath pada Pembelajaran Matematika: Systematic Literature Review. Journal of Multidisciplinary Inquiry in Science, Technology and Educational Research, 1(3), 332–339. https://doi.org/10.32672/mister.v1i3.1549
Section
Articles
Author Biographies

Thania Wulandari, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

Prodi Pendidikan Matematika, FITK, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Medan, Indonesia

Yahfizam, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

Prodi Pendidikan Matematika, FITK, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Medan, Indonesia

References

Alifah, H. N., Virgianti, U., Sarin, M. I. Z., Hasan, D. A., Fakhriyah, F., & Ismaya, E. A. (2023). Systematic Literature Review: Pengaruh Media Pembelajaran Digital pada Pembelajaran Tematik Terhadap Hasil Belajar Siswa SD. Jurnal Ilmiah Dan Karya Mahasiswa, 1(3), 103-115.

Anggraini, A. (2023). Systematic Literatur Review: Kemampuan Matematika Ditinjau Dari Tipe Kepribadian Ekstrovert Dan Introvert. EUCLID, 10(4), 575-586.

Dewi, A. F. ., & Ahadiyah, K. . (2023). Using Photomath Applications on Student Learning Outcomes in Advanced Calculus Courses . International Conference on Education, 153–158.

Fitriani, D., & Putra, A. (2022). Systematic Literature Review (SLR): Eksplorasi Etnomatematika pada Makanan Tradisional. Journal of Mathematics Education and Learning, 2(1), 18. https://doi.org/10.19184/jomeal.v2i1.29093

Hadi, S., Tjahjono, H. K., & Palupi, M. (2020). SYSTEMATIC REVIEW: Meta Analisis Untuk Riset Perilaku Organisasi. Viva Victory.

Handayani, S. D., & Solihah, A. (2022). Pemanfaatan Aplikasi PhotoMath dan Aplikasi YHomework pada Pembelajaran Matematika. Kapas: Kumpulan Artikel Pengabdian Masyarakat, 1(1).

Musdary, F., Amalia, L., Lubis, R. M. A., & Ningsih, W. (2021). Systematic Review: Efektivitas Ideonella sakaiensis dan Chlamydomonas reinhardtii sebagai Agen Biodegradasi Plastik Berbahan Dasar PET. Jurnal Biolokus, 4(1), 20https://doi.org/10.30821/biolokus.v4i1.901

Muslimah, A., Ramadannia, C., Fitri, A., Dzakiroh, F., & Kusuma, J. W. (2023). Penerapan Pemanfaatan Multimedia pada Aplikasi Photomath Dalam Pembelajaran Trigonometri KelaS XI MIPA V DI SMAN 3 CILEGON. Indonesian Journal of Thousand Literacies, 1(3), 289-296.

Nurfadilah, A., Hakim, A. R., & Nurropidah, R. (2022). Systematic Literature Review: Pembelajaran Matematika pada Materi Luas dan Keliling Segitiga. Polinomial : Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 1–13. https://doi.org/10.56916/jp.v1i1.33

Oktaviani, R. D., Ilmiah, T., Sholihah, N., Apriliyani, R., & Fauzi, I. (2022). Pemanfaatan Aplikasi Photomath Sebagai Media Pemecahan Masalah Matematis. RANGE: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 40-54.

Samsuddin, R. P., Sari, R. P., & Kurniawan, A. (2020). "Tinjauan pustaka sistematis: cara dan prosedur dalam penelitian ilmiah."

Samsuddin, S. F., Shaffril, H. A. M., & Fauzi, A. (2020). Heigh-ho, heigh-ho, to the rurallibraries we go! - a systematic literature review. Library and Information Science Research, 42(1), 1–11. https://doi.org/10.1016/j.lisr.2019.100997

Santoso, E., & Kurino, Y. D. (2021). Systematic literatur review: Ethnomathematic dalam pembelajaran matematika. Jurnal Theorems, 6(1), 77-84.

Sibuea, M. F. L., Sembiring, M. A., Almeina, I., & Agus, R. T. A. (2022). Pemanfaatan Aplikasi Photomath Sebagai Media Belajar Matematika. Jurnal Pemberdayaan Sosial dan Teknologi Masyarakat, 2(1), 109-115.

Sufriadi, D., Agustina, Y. ., Zakaria, Z., & Hamid, A. . (2022). Kesiapan Mahasiswa Mengaplikasikan Pembelajaran Berbasis Daring. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(4b), 2492–2500. https://doi.org/10.29303/jipp.v7i4b.995

Triandini, E., Jayanatha, S., Indrawan, A., Werla Putra, G., & Iswara, B. (2019). Metode Systematic Literature Review untuk Identifikasi Platform dan Metode Pengembangan Sistem Informasi di Indonesia. Indonesian Journal of Information Systems, 1(2), 63. https://doi.org/10.24002/ijis.v1i2.1916

Wijayanti, R., & Hasanudin, C. (2023, November). Pemanfaatan Aplikasi Photomath dalam Pembelajaran Matematika. In Seminar Nasional Daring Sinergi (Vol. 1, No. 1, pp. 1396-1401).

Wulandari dalam Rahmah (2021). "Matematika terbentuk melalui pemikiran manusia yang terkait dengan ide, proses, dan penalaran."

Most read articles by the same author(s)