PENDAMPINGAN PENGENALAN TEKNOLOGI REALITAS VIRTUAL DALAM ADMINISTRASI SEKOLAH UNTUK MENINGKATKAN EFEKTIVITAS MANAJERIAL

Main Article Content

Sri Sundari
Etiyasningsih Etiyasningsih

Abstract

This initiative aims to enhance the effectiveness of school administration at YIMI Educational Foundation in Gresik through the implementation of Virtual Reality (VR) technology. Technological advancements provide an opportunity to streamline administrative processes that were previously carried out manually, often resulting in inefficiencies. Therefore, this project introduces VR as a tool to improve efficiency and accuracy in administrative tasks. The methodology involves direct training and mentoring for administrative staff, introducing the use of VR devices for managing student data, scheduling, and budgeting. Staff members are given the opportunity to practice and are guided in integrating VR into their daily tasks. The results of this initiative indicate a significant improvement in the staff's proficiency in using VR, with a reduction in the time required to complete various administrative tasks. 88% of participants reported that VR increased their work efficiency. Although some technical challenges and initial resistance were encountered, solutions such as technical support and additional training successfully addressed these obstacles. Overall, the implementation of VR technology has proven to have a positive impact on enhancing school administrative effectiveness, with the expectation that it will provide long-term benefits in the more efficient management of educational processes..

Article Details

How to Cite
Sundari, S., & Etiyasningsih, E. (2025). PENDAMPINGAN PENGENALAN TEKNOLOGI REALITAS VIRTUAL DALAM ADMINISTRASI SEKOLAH UNTUK MENINGKATKAN EFEKTIVITAS MANAJERIAL . Jurnal Akselerasi Merdeka Belajar Dalam Pengabdian Orientasi Masyarakat (AMPOEN): Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(3), 1381–1392. https://doi.org/10.32672/ampoen.v2i3.2910
Section
Articles
Author Biographies

Sri Sundari, Universitas Gresik

Program Studi Administrasi Pendidikan, Fakultas Ilmu Pendidikan dan Keguruan, Universitas Gresik, Gresik

Etiyasningsih Etiyasningsih, Universitas Gresik

Program Studi Administrasi Pendidikan, Fakultas Ilmu Pendidikan dan Keguruan, Universitas Gresik, Gresik

References

Amalia, D., & Efendi, A. (2023). Pemberdayaan Media Pembelajaran Virtual Reality untuk Meningkatkan Pemahaman Materi di Sekolah Dasar. Martabe: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 7(1), 46–53.

Dewi, A. (2023). Penerapan Teknologi Realitas Virtual dalam Pendidikan: Potensi dan Tantangan. Jurnal Pendidikan Teknologi, 8(2), 101–110.

Fauzi, M. (2022). Pengaruh Penggunaan Virtual Reality terhadap Peningkatan Kemampuan Manajerial di Sekolah. Jurnal Pendidikan dan Manajemen, 6(3), 45–60.

Hafidz, M., & Mustofa, H. (2022). Kendala Penggunaan Teknologi dalam Administrasi Pendidikan di Sekolah. Jurnal Administrasi Pendidikan, 5(2), 35–44.

Hidayat, S., & Yuliana, D. (2020). Pemanfaatan Teknologi Digital dalam Peningkatan Administrasi Pendidikan. Jurnal Teknologi Pendidikan, 8(1), 23–35.

Kusumawati, M., & Syafruddin, H. (2021). Implementasi Teknologi dalam Administrasi Sekolah: Tantangan dan Solusi. Jurnal Pendidikan dan Teknologi, 6(3), 45–57.

Kurniawati, L. (2022). Menghadapi Tantangan Implementasi Teknologi Baru di Sekolah. Jurnal Administrasi Pendidikan, 5(2), 78–89.

Nugrho, A., & Widodo, A. (2022). Pemanfaatan Teknologi Virtual Reality dalam Pengelolaan Administrasi Pendidikan. Jurnal Teknologi Pendidikan, 7(2), 118–130.

Sari, M. (2021). Dampak Digitalisasi Administrasi Pendidikan terhadap Efisiensi Manajerial Sekolah. Jurnal Manajemen Pendidikan, 4(1), 15–24.

Sari, M.& Mulyono, H. (2022). Pendekatan Pelatihan Berbasis Teknologi untuk Peningkatan Kompetensi Administrasi. Jurnal Pengembangan Pendidikan, 4(2), 112–124.

Siregar, S. (2022). Integrasi Teknologi Canggih dalam Administrasi Sekolah: Peluang dan Tantangan. Jurnal Pendidikan Teknologi, 5(1), 75–85.

Tiarina, L., & Harahap, R. (2023). Penggunaan Realitas Virtual untuk Meningkatkan Pengelolaan Administrasi Pendidikan. Jurnal Teknologi Pendidikan, 10(1), 50–60.

Wahyuni, S., & Hidayat, R. (2021). Implementasi Teknologi Realitas Virtual dalam Pembelajaran dan Administrasi Sekolah. Jurnal Pendidikan dan Teknologi, 9(3), 40–50.

Wibowo, A. (2022). Analisis Faktor-faktor yang Mempengaruhi Adopsi Teknologi Realitas Virtual dalam Administrasi Sekolah. Jurnal Teknologi dan Pendidikan, 7(2), 55–65.

Yuliana, D., & Hidayat, R. (2023). Peran Pelatihan dalam Pengembangan Kompetensi Teknologi di Sekolah. Jurnal Teknologi dan Pendidikan, 9(1), 41–53..