PEMANFAATAN UMKM PEBUATAN TAHU RUMAHAN MELALUI PENJUALAN MEDIA SOSIAL DI KOTA BIMA, JATIWANGI

Main Article Content

Ita Purnama
Fatihitul Mihrad
Ir Saputri
Yuliana

Abstract

Mr. Bambang's home tofu making UMKM is a producer of Bima tofu with the main ingredient being soybeans. Tofu is a processed product made from soybeans through a process of precipitation or coagulation by a coagulating agent. Soybeans have the advantage of being a good food product for increasing protein nutrition at a relatively cheap, practical and affordable price easily obtained. We are one of the STIE BIMA students who are engaged in developing tofu sales through social media. Mr. Bambang only processes one type of tofu, namely ordinary tofu. STIE BIMA students who participated directly in interviews and saw first hand how to make tofu, including soaking, washing, grinding, cooking, filtering, cutting and packaging. The materials for making student tofu are supporting materials. Quality control is carried out by the business owner on raw materials, production processes and final products to produce quality tofu.

Article Details

How to Cite
Purnama, I., Fatihitul Mihrad, Ir Saputri, & Yuliana. (2024). PEMANFAATAN UMKM PEBUATAN TAHU RUMAHAN MELALUI PENJUALAN MEDIA SOSIAL DI KOTA BIMA, JATIWANGI. Jurnal Akselerasi Merdeka Belajar Dalam Pengabdian Orientasi Masyarakat (AMPOEN): Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(3), 120–127. https://doi.org/10.32672/ampoen.v1i3.823
Section
Articles
Author Biographies

Ita Purnama, Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Bima

Program Studi Manajemen, Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Bima

Fatihitul Mihrad, Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Bima

Program Studi Manajemen, Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Bima

Ir Saputri, Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Bima

Program Studi Manajemen, Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Bima

Yuliana, Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Bima

Program Studi Manajemen, Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Bima

References

Ade Fadillah FW Pospos, A., Padillah, N., Riyandi Saputra, Yusrifaldi Berutu, Raditia Pratama, Raditia Pratama, Kurnia Saleh Rambe, M Fachrizal, Nazla Safitri, Fepbi Wahyu Syahputri, Nabila Nur Hazizah, Khairunnisa Wulandari, Husna Hayunda, Wilda Hanum, , Zahri Andini, Syakira Putri Adinda, & Febi Fauziah. (2023). Pemanfaatan Bunga Telang Menjadi Produk Olahan Sebagai Peluang Usaha Masyarakat Desa Gedubang Jawa. Indonesia Bergerak: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 84–90. https://doi.org/10.35870/ibjpm.v1i2.249

Agustina, Y., Daud, M., Hamid, A., Mutia, R., Ambartiasari, G., Mutia, D., & Sufriadi, D. (2023). WORKSHOP KEWIRAUSAHAAN: MENUMBUHKAN JIWA ENTERPRENEURSHIP GENERASI Z DI ERA KAMPUS MERDEKA. Jurnal Akselerasi Merdeka Belajar Dalam Pengabdian Orientasi Masyarakat (AMPOEN): Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 21-26.

Akbar Riansyah, Sufyan, & Zahara. (2023). Meningkatkan Kewirausahaan Masyarakat: Pendekatan Kolaboratif untuk Pemberdayaan Ekonomi. Indonesia Bergerak: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 6–9. https://doi.org/10.35870/ib.v1i1.162

Aminah, S., Gultom, H. S., & Sahroni, M. (2023). PELATIHAN PEMBUATAN NUGGET JANTUNG PISANG KEPADA IBU-IBU PKK KELURAHAN PAGAR MERBAU III KABUPATEN DELI SERDANG. Jurnal Akselerasi Merdeka Belajar dalam Pengabdian Orientasi Masyarakat (AMPOEN): Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 1(1), 5-8.

Asmara, R. A., & Handika, P. (2023). SOFT SKILL PEMBUATAN KERUPUK SAMILER SEBAGAI UPAYA PENINGKATAN PENDAPATAN MASYARAKAT DESA PECUK KABUPATEN TULUNGAGUNG. Jurnal Akselerasi Merdeka Belajar dalam Pengabdian Orientasi Masyarakat (AMPOEN): Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 1(1), 13-15.

Aushop, A. Z. (2014). Islamic Character Building: Membangun Insan Kamil, Cendekia Berakhlak Qurani. Bandung: Grafindo Media Pratama.

Bambang, Q–Annes & Adang Hambali. (2008). Pendidikan Karakter Berbasis Al Qur’an. Bandung: Simbiosa Rekatasma Media.

Blasi, A. (2005). Moral Character: A Psychological Approach. In D.K. Lapsley & F.C. Power (Eds.), Character Psychology and Character Education (18-35). Notre Dame, IN: University of Notre dame Press.

Bohan, D., Febby Haryanti, Kurnia Allya Suci, Okky Maulana Chandra, Widya Ayu Lestari, Abraham Batubara, Yohana, S.E., M.Si, C.A.P, & Temmy Setiawan, S.E., M.Si. (2023). Pelatihan Kewirausahaan Membuat Healthy Food dan Edukasi Digital Marketing untuk Masyarakat Kp. Pramita – Tangerang. Indonesia Bergerak: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 134–138. https://doi.org/10.35870/ibjpm.v1i2.265

Chintya, I., Yohana, Dhelliyanti, Maulidatul Mutamimah, Putri Salma Lestari, Siti Luthfiyah Rachman, & Siti Romdiana. (2023). Pelatihan Pembukuan yang Baik pada Usaha UMKM di Kelurahan Sukabakti Kecamatan Curug Kabupaten Tangerang. Indonesia Bergerak: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 98–104. https://doi.org/10.35870/ibjpm.v1i2.254

Faisal, F. (2023). Pembuatan Kecap dan Cookies Ampas Tahu Guna Peningkatan Potensi Masyarakat di Sentra Industri Tahu Provinsi Sumatera Barat. Indonesia Bergerak: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 10–14. https://doi.org/10.35870/ib.v1i1.163

Hamid, A. (2017). Pendidikan Karakter Berbasis Pesantren: Pelajar dan Santri dalam Era IT & Cyber Culture. Surabaya: IMTIYAZ.

Harmaini, H., & Mahrizal, M. (2024). Strategi Pengembangan UMK Kopi Gayo di Kabupaten Nagan Raya. Jurnal Serambi Ekonomi dan Bisnis, 7(1), 179-188.

Kasali, Rhenald (2017). Disruption. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Lickona, Thomas. (1991). Educating for Character: How Our School Can Teach Respect and Responsibility. New York: Bantam Books.

Mardlotillah, Rahmah Rizqina. "Implementasi Pendidikan Karakter Melalui Building Learning Power: Studi Kasus Di Smp Insan Cendekia Mandiri Boarding School Sidoarjo." Undergraduate Thesis, UIN Sunan Ampel, 2018. http://digilib.uinsby.ac.id/25891/

Mulyasa. (2013). Manajemen Pendidikan Karakter. Bandung: Bumi Aksara. Wibowo, A. (2013). Manajemen Pendidikan Karakter di Sekolah. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Nabila, R. (2023). PENINGKATAN PANGSA PASAR UMKM MELALUI DIGITAL MARKETING DI DESA CUGUNG PROVINSI LAMPUNG. Jurnal Akselerasi Merdeka Belajar dalam Pengabdian Orientasi Masyarakat (AMPOEN): Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 1(1), 1-4.

Pamungkas, G. T., Sofyan, A., Berly, R. L., Retnani, S. R., & Marwa, S. (2023). TERBEBAS PEDAS; INOVASI DARI UKM TELUR ASIN DESA DAMARSI KABUPATEN SIDOARJO. Jurnal Akselerasi Merdeka Belajar dalam Pengabdian Orientasi Masyarakat (AMPOEN): Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 1(1), 16-20.

Tilaar, E., & Aco, L. (2024). Pengaruh Brand Image, Persepsi Harga dan Kualitas Pelayanan Terhadap Minat Beli Ulang di Warkop Aweng Tolitoli. Jurnal Serambi Ekonomi dan Bisnis, 7(1), 166-178.

Zubaedi. (2011). Desain Pendidikan Karakter: Konsepsi dan Aplikasinya dalam Lembaga Pendidikan. Jakarta: Kencana