Perkembangan Bahasa Indonesia di Era Digital: Tantangan dan Peluang bagi Siswa Membangun Fondasi Bahasa di Era Revolusi Digital

Main Article Content

Yunita Peranginangin
Zakia Ritonga
Putri Sion Br Siallagan
M Surip

Abstract

The development of digital technology has created a significant impact on the use of Indonesian, especially among students. Easy access to social media, chat applications, and digital learning platforms have changed the way students communicate and interact. On the one hand, the digital era offers advantages in the form of increased access to learning and creativity in language, but on the other hand, challenges also arise, such as the increasing use of everyday language, abbreviations that are not in accordance with the rules, and excessive acceptance of foreign terms. This study aims to investigate how the evolution of Indonesian in the digital era affects students at SMP Negeri 7 Medan and the role of teachers in guiding them to continue using correct and good Indonesian. By applying a qualitative approach through literature research and interview analysis, this study found that teachers face various difficulties in maintaining the use of Indonesian according to the rules amidst digital developments. With the right strategy, the digital era can be an opportunity to strengthen the use of Indonesian among students.

Article Details

How to Cite
Peranginangin, Y., Ritonga, Z., Sion Br Siallagan, P. ., & Surip, M. (2025). Perkembangan Bahasa Indonesia di Era Digital: Tantangan dan Peluang bagi Siswa Membangun Fondasi Bahasa di Era Revolusi Digital. Journal of Multidisciplinary Inquiry in Science, Technology and Educational Research, 2(2), 3562–3569. https://doi.org/10.32672/mister.v2i2.3202
Section
Articles
Author Biographies

Yunita Peranginangin, Universitas Negeri Medan

Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, Fakultas Bahasa dan Seni, Universitas Negeri Medan, Medan, Indonesia

Zakia Ritonga, Universitas Negeri Medan

Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, Fakultas Bahasa dan Seni, Universitas Negeri Medan, Medan, Indonesia

Putri Sion Br Siallagan, Universitas Negeri Medan

Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, Fakultas Bahasa dan Seni, Universitas Negeri Medan, Medan, Indonesia

M Surip, Universitas Negeri Medan

Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, Fakultas Bahasa dan Seni, Universitas Negeri Medan, Medan, Indonesia

References

Dedi Sufriadi. (2023). Workshop Kewirausahaan: Menumbuhkan Jiwa Enterpreneurship Generasi Z Di Era Kampus Merdeka. Jurnal Akselerasi Merdeka Belajar Dalam Pengabdian Orientasi Masyarakat (AMPOEN): Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 21–26. https://doi.org/10.32672/ampoen.v1i2.588

Tjandra. S.N. (2014). Sintaksis Jepang. Jakarta: Bina Nusantara. Amelia, D., Putri, Y. R., & Daulay,

I. S. (2024). Analisis Perkembangan Bahasa Indonesia di Era Digital: Tantangan dan Peluang. Fonologi: Jurnal Ilmuan Bahasa dan Sastra Inggris, 2(4), 249-257.

Anonim. (2024). Dinamika Perkembangan Bahasa Indonesia di Era Digital. Jurnal Dinamika Bahasa.

Apriadi, R. T., & Sihotang, H. (2023). Transformasi Mendalam Pendidikan Melalui Kecerdasan Buatan: Dampak Positif bagi Siswa dalam Era Digital. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 31742- 31748.

Ayu, D. P., & Amelia, R. (2020). Pembelajaran Bahasa Indonesia Berbasis E-Learning di Era Digital. Prosiding Samasta, Seminar Nasional Bahasa dan Sastra Indonesia, Universitas Muhammadiyah Jakarta.

Budiyono, S. (2024). Pengajaran Bahasa dan Sastra di Era Digital. Universitas Widya Dharma Klaten. Ibda, H. (2018). Penguatan Literasi Baru pada Guru Madrasah Ibtidaiyah dalam Menjawab Tantangan Era Revolusi Industri 4.0. JRTIE: Journal of Research and Thought of Islamic Education, 1(1).

Indraswati, T. D., Setiawan, A., & dkk. (2024). Transformasi Digital (Pengantar Literasi Digital untuk Mahasiswa). Institut Teknologi Indonesia.

Irfan, M., Hamid, A. M. A., Alwi, A., Adhar, U. S., & Tondok, A. (2024). Pengaruh Teknologi terhadap Perkembangan Bahasa Indonesia. Jurnal Kajian Ilmiah Interdisiplinier, 8(4), 153-157.

Misnawati, M., Purwaka, A., Nurachmana, A., Cuesdeyeni, P., Christy, N. A., Ramadhan, I. Y., Veniaty, S., Mingvianita, Y., Lestariningtyas, S. R., Perdana, I., & Asi, Y. E. (2023). Bahasa Indonesia untuk Keperluan Akademik Era Digital. Yayasan Drestanta Pelita Indonesia.

Nukman, M., Nursalim, M., & Rahmasari, D. (2024). Dampak Era Digital terhadap Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini: Literature Review. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran, 7(1), 284- 285.

Purba, A., & Saragih, A. (2023). Peran Teknologi dalam Transformasi Pendidikan Bahasa Indonesia di Era Digital. AFoSJ-LAS, 3(3), 43-52.

Rahayu, P. (2019). Pengaruh Era Digital terhadap Perkembangan Bahasa Anak.

Subroto, D. E., Supriandi, R. W., & Rukmana, A. Y. (2023). Implementasi Teknologi dalam Pembelajaran di Era Digital: Tantangan dan Peluang bagi Dunia Pendidikan di Indonesia. Jurnal Pendidikan West Science, 1(7), 473-480.

Sundary, L., & Fauzah. (2024). Studi Analisis Perkembangan Bahasa Indonesia di Era Digital. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 4(3), 11295-11303.

Syukriady, D., Febianto, D., Mamonto, S., Safar, M., & Sari, N. I. (2023). Tantangan Guru Bahasa Indonesia di Era Transformasi Digital dan Teknologi Berkelanjutan dalam Mewujudkan Peserta Didik yang Berkarakter Kuat Positif. INNOVATIVE: Journal of Social Science Research, 3(4), 6921-6930.

Tarigan, M. F. B., Hutagalung, Y. H., Damanik, H. A., Agustiani, D., & Febriana, I. (2025). Bahasa Indonesia dalam Era Digital: Tantangan dan Peluang. Jurnal Penelitian Ilmiah Multidisiplin, 9(2), 44-50.