Dinamika Teori dalam Realitas: Refleksi Guru Muda dalam Mengajar Bahasa Indonesia di MTs Aisyiyah Kota Binjai

Main Article Content

Riskida Tambunan
Ruth Manurung
Yanti Ambarita
M Surip

Abstract

In practice, not all theories learned during teacher education can be applied directly in the classroom, thus creating a gap between theory and practice. This challenge is often faced by young teachers, including in teaching Indonesian at MTs Aisyiyah Binjai City. This study focuses on the reflection of a young teacher in dealing with this gap. Using a qualitative approach with a case study method, this study explores how critical reflection helps teachers evaluate teaching methods, understand the obstacles faced, and adjust strategies to classroom conditions. The results of the study indicate that reflection is not only an evaluation tool, but also a process of deconstructing theory that allows teachers to be more adaptive to student needs. These findings are expected to provide insight for young teachers in developing more effective and contextual teaching strategies


 

Article Details

How to Cite
Tambunan, R., Manurung, R., Ambarita, Y., & Surip, M. (2025). Dinamika Teori dalam Realitas: Refleksi Guru Muda dalam Mengajar Bahasa Indonesia di MTs Aisyiyah Kota Binjai. Journal of Multidisciplinary Inquiry in Science, Technology and Educational Research, 2(2), 3472–3478. https://doi.org/10.32672/mister.v2i2.3159
Section
Articles
Author Biographies

Riskida Tambunan, Universitas Negeri Medan

Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, Fakultas Bahasa dan Seni, Universitas Negeri Medan, Kota Medan, Sumatera Utara

Ruth Manurung, Universitas Negeri Medan

Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, Fakultas Bahasa dan Seni, Universitas Negeri Medan, Kota Medan, Sumatera Utara

Yanti Ambarita, Universitas Negeri Medan

Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, Fakultas Bahasa dan Seni, Universitas Negeri Medan, Kota Medan, Sumatera Utara

M Surip, Universitas Negeri Medan

Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, Fakultas Bahasa dan Seni, Universitas Negeri Medan, Kota Medan, Sumatera Utara

References

Budiyanti, dkk. (2023) Teori-Teori Pendidikan dan Pengaruhnya terhadap Pembelajaran Bahasa Abad ke-21. Journal of Education Research. 4(4), 2471-2479

Gusmaningsih, dkk. (2023) Strategi Refleksi dan Evaluasi Penelitian Tindakan Kelas. Jurnal Kreativitas Mahasiswa. 01 (02), 114-123.

Harahap. dkk (2024) Analisis Tantangan dan Solusi Guru Dalam Implementasi Strategi Pembelajaran. Jurnal Multidisiplin Indonesia. 03 (01), 778-782

Herman, dkk. (2023) Kebijakan Perubahan Kurikulum Di Indonesia. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam. 01 (02), 92-104.

Iqbal, M. Z (2017) Reflection-in-Action: A Stimulus Reflective Practice for Professional Development of Student Teachers. University Islamabad.

Iswahyudi (2023) Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Teori Konstruktivisme pada Proyek Kewirausahaan. Jurnal Pendidikan. 32 (01), 63-74

Jatmiko & Putra (2017) Refleksi diri guru Bahasa indonesia dalam Pembelajaran berdiferensiasi disekolah penggerak. Jurnal bahasa dan sastra dan pengajarannya, 224-232

Joske, W. D. (2020). Basic Of Learning Theory (Behaviorism, Cognitivism, Constructivism And Humanism). International Journal Of Asian Education, Vol.1(June 2020), 37–42. Https://Media.Neliti.Com/Media/Publications/319060-Basic-Of-Learning-

TheoryBehaviorism-Cog-05a8f817.Pdf

Mere, Klemens (2024) Analisis Kesulitan Guru Dalam Mengadaptasi Perubahan Kurikulum Yang Sering Berganti. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran. 07 (04), 16433-16438

Rizqina, dkk. (2023) Refleksi Guru Bahasa Indonesia Dalam Pembelajaran Berbasis Kurikulum Merdeka Di SMP Negeri 2 Padamara. Morfologi: Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra dan Budaya, 01 (5), 70-83

Rozali (2022) Penggunaan analisis konten dan analisis tematik. Forum ilmiah, 19 (1), 68-76

Schön, D. A. (1983). The reflective practitioner: How professionals think in. Basic Books.

Siregar & Murhayati (2024) Metodologi Studi Kasus dalam Penelitian Kualitatif: Kajian Konsep, Desain, dan Manfaatnya. Jurnal Pendidikan Tambusai. 8 (3), 45305-45314

Susiloningsih, W. (2018) Respon Mahasiswa Dalam Penerapan Strategi Jurnal Refleksi Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Dasar. 11 (01), 55-63

Susanto, dkk (2024) Penerapan Pendekatan Pembelajaran Kontekstual sebagai Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas 5 SD pada Mata Pelajaran IPAS. Jurnal Tindakan Kelas. 05 (01), 114-124

Suparno, P. 2010. Filsafat Konstruktivisme dalam Pendidikan. Jogjakarta: Kanisi.

Syahputri, dkk. (2023) Kerangka Berfikir Penelitian Kuantitatif. Jurnal Ilmu Pendidikan dan Pengajaran, 2 (1), 161-166

Umar Bin Abd. Aziz, dkk (2022) Perbedaan Individu dan Gaya Belajar Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Anak: Bunayya, 08 (02), 172-186.

Widiasworo, E. (2018). Strategi pembelajaran edu tainment berbasis karakter. Yogyakarta, Indonesia: Ar-Ruzz Media.

Wulandari, R., & Prasetyo, T. (2021). Adaptasi Guru Terhadap Kurikulum yang Terus Berganti: Sebuah Studi Kasus. Jurnal Pendidikan Dasar dan Menengah, 14(3), 213-229.

Yuliana, dkk (2024) Pedagogi Yang Efektif : Kunci Sukses Dalam Proses Belajar Mengajar. Jurnal Pendidikan Tambusai. 08 (2), 26907-26914

Zunidar (2019) Peran Guru Dalam Inovasi Pembelajaran. Nizhamiyah. 09 (2), 41-56