Kemahiran Bantuan Hukum Pendampingan Advokat Berkomunikasi dengan Klien
Main Article Content
Abstract
Communication between advocates and clients plays an important role in the effectiveness of the legal assistance process. This article aims to examine the communication practices carried out by advocates in assisting clients, particularly in the context of professional relationships and trust. The writing of this article is based on an interview with an advocate who has direct experience in dealing with various types of clients. The interim results show that open, empathetic, and customized communication with the client's character is the key to successful assistance. In addition, obstacles such as limited legal understanding from clients and differences in social backgrounds often become challenges that must be faced by advocates. This article is expected to provide a practical overview as well as an academic contribution in the field of legal aid skills, especially related to the communication aspect in the advocate profession.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
Aulia, S., Daulay, P. A., & Fitrianto, B. (2024). Peranan Advokat Dalam Pendamping Hukum Kliennya Berperkara Dengan Biaya Ringan. Innovative: Journal Of Social Science Research, 4(3), 14075-14087.
Hasan, H. (2022). Peran Komunikasi Advokat dalam Menangani Perkara Tindak Pidana Bagi Masyarakat Kurang Mampu Ditinjau dari Hukum Islam. Jurnal Mercusuar, 3(2), 220-229.
Krisnowo, R. D. A. P., & Sianturi, R. M. (2022). Peran Advokat Dalam Pendampingan Hukum Terhadap Klien. Jurnal Jendela Hukum, 9(1), 52-63.
Laurensius, A. S. (2022). PERILAKU KOMUNIKASI ADVOKAT DALAM MEMBERIKAN BANTUAN HUKUM KEPADA MASYARAKAT TIDAK MAMPU DI KOTA PADANG (Studi Pada Rumah Bantuan Hukum Padang) (Doctoral dissertation, Universitas Andalas).
Lubis, A. P. P., Purnama, A., & Lubis, F. (2022). Peranan Profesi Advokat dalam Pendampingan Hukum. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(6), 13015-13021.
Lubis, F., Nabilla, T. P., Lubis, A.- rohim, Mutia, N., Khoirunnisa, K., & Ihsandi, A. (2025). Hak dan Kewajiban Advokat dalam Menjaga Keseimbangan antara Kepentingan Klien dan Integritas Hukum. Jurnal Pendidikan Tambusai, 9(1), 1078–1082. Retrieved from http://jptam.org/index.php/jptam/article/view/24332
Mansur, M. (2019). Peran Advokat Dalam Pembangunan Hukum Indonesia. Widya Yuridika Jurnal Hukum, 2.
Pratama, R., Prasetia, A., & Lubis, F. (2023). Etika Profesi Advokat Dalam Menangani Perkara Hukum Menurut Perspektif Hukum Islam. Mimbar Kampus: Jurnal Pendidikan dan Agama Islam, 22(2), 340-350.
Pratiwi, M. I., & Saputra, R. P. (2025). Peran Advokat dalam Pendampingan Hukum terhadap Klien untuk Menangani Kasus. Jurnal Pengabdian Masyarakat dan Riset Pendidikan, 3(3), 160-165.
Putri, R. S. C., & Bagus, A. A. G. (2016). Penerapan Psikologi Komunikasi Dalam Kegiatan Konsultasi Hukum Pada Kantor Hukum Raja Nasution, Lily Lubis & Associates Di Denpasar Bali. Jurnal Kajian Ilmu Komunikasi, 12(1).
Rasjidi, Lili dan I.B. Wyasa Putra. Hukum Sebagai Suatu Sistem. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2003
Utami, R. A., Ramadani, S., & Lubis, F. (2023). Tanggung Jawab Profesi Advokat Dalam Pendampingan Hukum Perkara Pidana terhadap Klien. El-Mujtama: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(3), 722-736.