Pengaruh Penggunaan ChatGPT dan Manajemen Waktu terhadap Efisiensi Belajar Mahasiswa Pendidikan Administrasi Perkantoran

Main Article Content

Alika Ainayya

Abstract

This study examines the impact of ChatGPT technology and time management on the learning efficiency of students in the Office Administration Education Study Program at Universitas Negeri Jakarta. A descriptive research approach was used, using a purposively selected sample of 38 students. Data were collected through a survey and analyzed using multiple linear regression. The results showed that the use of ChatGPT and time management significantly influenced learning efficiency, both independently and simultaneously. The use of ChatGPT showed a more significant influence than time management. The integration of the two markedly improved students' academic efficiency by facilitating access to information, understanding of ideas, and organization of study schedules. This study highlights the importance of incorporating AI technologies in education while enhancing time management skills to foster a more effective and efficient learning experience.

Article Details

How to Cite
Ainayya, A. (2024). Pengaruh Penggunaan ChatGPT dan Manajemen Waktu terhadap Efisiensi Belajar Mahasiswa Pendidikan Administrasi Perkantoran. Journal of Multidisciplinary Inquiry in Science, Technology and Educational Research, 2(1b), 1638–1646. https://doi.org/10.32672/mister.v2i1b.2718
Section
Articles
Author Biography

Alika Ainayya, Universitas Negeri Jakarta

Universitas Negeri Jakarta

References

Akhyar, M., Zakir, S., Aulia Gusli, R., & Fuad Universitas Islam Negeri Syaikh Djamil Djambek Bukittinggi, R. M. (2023). Pemanfaatan Artificial Intelligence (AI) Perflexity AI dalam penulisan tugas mahasiswa pascasarjana. Journal of Management in Islamic Education, 4(2), 219–228. https://doi.org/10.32832/idarah.v4i2.15435

Finanto, M., Bangun, A., & Sovranita, D. (2022). Hubungan Antara Manajemen Waktu Dengan Prokrastinasi Akademik Pada Mahasiswa Yang Sedang Menyusun Skripsi. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(22), 575–582. https://doi.org/10.5281/zenodo.7388684

Gema, A. J. (2022). Masalah Penggunaan Ciptaan Sebagai Data Masukan Dalam Pengembangan Artificial Intelligence Di Indonesia. Jurnal Hukum & Pembangunan, 1(1). https://doi.org/10.21143/telj.vol1.no1.1000

Ghufron, M. A. (2018). Seminar Nasional dan Diskusi Panel Multidisiplin Hasil Penelitian & Pengabdian kepada Masyarakat, Jakarta, 2 Agustus 2018 REVOLUSI INDUSTRI 4.0: TANTANGAN, PELUANG DAN SOLUSI BAGI DUNIA PENDIDIKAN.

Hidayanti, W., Azmiyanti, R., Pembangunan, U., Veteran, N. ", & Timur, J. (n.d.). Dampak Penggunaan Chat GPT pada Kompetensi Mahasiswa Akuntansi : Literature Review. 3(1), 83–91.

Kurnia Ramadhan, F., Irfan Faris, M., Wahyudi, I., & Kamayani Sulaeman, M. (2023). PEMANFAATAN CHATGPT DALAM DUNIA PENDIDIKAN.

Masrichah, S. (2023). Ancaman Dan Peluang Artificial Intelligence (AI). Jurnal Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 3(3), 83–101. https://doi.org/10.55606/khatulistiwa.v3i3

Nur, F., Sartika, I., Maghfiroh, E., Mursityo, Y. T., & Korespondensi, P. (2024). ANALISIS FAKTOR YANG MEMENGARUHI NIAT DAN PERILAKU PENGGUNAAN CHATGPT PADA MAHASISWA MENGGUNAKAN MODEL UTAUT2 TERMODIFIKASI (Vol. 5, Issue 1).

Parisi, S. Al. (2017). Tingkat Efisiensi dan Produktivitas Lembaga Zakat di Indonesia. ESENSI, 7(1). https://doi.org/10.15408/ess.v7i1.3687

Pendidikan, J., & Kristen, A. (2022). PENTINGNYA MANAJEMEN WAKTU BAGI MAHASISWA DALAM MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR DI SEKOLAH TINGGI TEOLOGI DUTA PANISAL JEMBER. 4(1). http://journal.sttdp.ac.id/index.php/meta

Priowirjanto, S., Rami Rivani Israwan, A., Putri Josca, M., Abdallah, R., Kevin, N., Ardhiansyah, C., Hasna Desiani, R., Renee Munaf, C., Soerjati Priowirjanto, E., Hukum Universitas Padjadjaran Jl Ir Soekarno, F. K., Sumedang, K., & Barat, J. (2023). SOSIALISASI MENGENAI ASPEK HUKUM DARI PENGGUNAAN CHATGPT DALAM DUNIA PENDIDIKAN DI SMK AL-WAFA KABUPATEN BANDUNG. 2(2), 92–99.

Salmi, J., Setiyanti, A. A., Satya Wacana, K., Universitas, D., Satya, K., & Abstract, W. (2023). Persepsi Mahasiswa Terhadap Penggunaan Chatgpt di Era Pendidikan 4.0. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, Oktober, 2023(19), 399–406. https://doi.org/10.5281/zenodo.8403233

Saputra, N. J., & Hidayati, D. (2023). Persepsi Dosen Pascasarjana Universitas Swasta terhadap ChatGPT dalam Meningkatkan Mutu Pembalajaran. Jurnal Sistem Dan Teknologi Informasi (JustIN), 11(3), 532. https://doi.org/10.26418/justin.v11i3.67023

Tinggi, S., Ekonomi, I., Enam, E., & Corresponding Author, K. (2020). OPTIMALISASI PEMBELAJARAN “E-LEARNING” MELALUI FITUR GOOGLE FORMS DAN ADD-ON DALAM MENINGKATKAN EFISIENSI BELAJAR MAHASISWA Fauzih1, Yuditra Farmana2, Fakhry Amin3 (Vol. 6, Issue 1). https://journal.stieamkop.ac.id/index.php/miraipg.148

Yulita Simaremare, E., Sandayanti, V., & Silvia, E. (2020). HUBUNGAN MANAJEMEN WAKTU DENGAN REGULASI DIRI DALAM BELAJAR PADA MAHASISWA FAKULTAS KEDOKTERAN UNIVERSITAS MALAHAYATI. https://ejournal.unib.ac.id/index.php/j_consilia