Analisis Penerapan Pembelajaran Kreatif dalam Mata Pelajaran IPAS di SD Negeri 104203 Bandar Khalifah

Main Article Content

Suyit Ratno
Nur Hidayani Zahra
Marsela Puspita Br Damanik
Laurencia Gregoria Purba
Shofiatul Izza Marpaung
Enjel Fanita Sihombing
Bintang Ramadani Harahap
Safaruddin Hasibuan

Abstract

This study aims to analyze the implementation of creative learning in the subject of Science and Social Studies (IPAS) at SD Negeri 104203 Bandar Khalifah. The research uses a descriptive qualitative method, with data collection techniques including questionnaires for students, interviews with teachers, and observation of student interactions in the classroom. The results show that 80% of students feel more interested and motivated in learning when creative methods such as games, group discussions, and the use of visual aids are applied. Teachers also stated that the implementation of creative learning enhances students' understanding of the material, although challenges related to limited teaching resources and preparation time were encountered. Creative learning has been shown to increase student engagement and understanding, as well as facilitate more meaningful learning. Therefore, it is recommended that schools provide more support in terms of facilities and training for teachers to optimize the implementation of creative learning methods in the classroom.

Article Details

How to Cite
Ratno, S., Nur Hidayani Zahra, Puspita Br Damanik, M., Gregoria Purba, L., Izza Marpaung, S., Fanita Sihombing, E., Ramadani Harahap, B., & Hasibuan, S. (2024). Analisis Penerapan Pembelajaran Kreatif dalam Mata Pelajaran IPAS di SD Negeri 104203 Bandar Khalifah. Journal of Multidisciplinary Inquiry in Science, Technology and Educational Research, 2(1), 329–333. https://doi.org/10.32672/mister.v2i1.2427
Section
Articles
Author Biographies

Suyit Ratno, Universitas Negeri Medan

Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Medan, Sumatera Utara, Indonesia

Nur Hidayani Zahra, Universitas Negeri Medan

Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Medan, Sumatera Utara, Indonesia

Marsela Puspita Br Damanik, Universitas Negeri Medan

Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Medan, Sumatera Utara, Indonesia

Laurencia Gregoria Purba, Universitas Negeri Medan

Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Medan, Sumatera Utara, Indonesia

Shofiatul Izza Marpaung, Universitas Negeri Medan

Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Medan, Sumatera Utara, Indonesia

Enjel Fanita Sihombing, Universitas Negeri Medan

Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Medan, Sumatera Utara, Indonesia

Bintang Ramadani Harahap, Universitas Negeri Medan

Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Medan, Sumatera Utara, Indonesia

Safaruddin Hasibuan, Universitas Negeri Medan

Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Medan, Sumatera Utara, Indonesia

References

Hakim, A. (2022). Pendekatan Inovatif dalam Pembelajaran SD. Bandung : Alfabeta .

Hermawan, H. (2021). Strategi Pembelajaran Kreatif dalam Kurikulum Merdeka Belajar . Bandung: Refika Aditama .

Hermawan, H. (2022). Kendala Penerapan Pembelajaran Kreatif dalam Kurikulum Merdeka. Jurnal Inovasi Pendidikan, 18(3), 134-145.

Ratno, S. (2022). Pengaruh Pembelajaran Kreatif Terhadap Minat dan Motivasi Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Universitas Negeri Medan .

Supriyadi, D. (2021). Metode Pembelajaran Aktif di Kelas . Surabaya : Pustaka Pendidikan .

Supriyanto, D. (2023). Peran Pelatihan Guru dalam Meningkatkan Pembelajaran Kreatif di Sekolah Dasar. Jurnal Pengembangan SDM, 11(2), 90-99.

Suryadi , A. (2021). Pendekatan Kreatif dalam Pembelajaran IPAS di SD. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 15(2), 45-58.

Trianto. (2020). Pengembangan Model Pembelajaran Kreatif di Sekolah Dasar . Jakarta : Kencana .

Widiastuti , E. (2023). Pembelajaran Berbasis Proyek dan Problem Solving . Yogyakarta : Deepublish .

Widiastuti, E. (2020). Peningkatan Keterampilan Sosial Melalui Pembelajaran Kolaboratif di Kelas . Jurnal Pendidikan Karakter, , 12(1), 72-81.

Most read articles by the same author(s)