Meningkatkan Kreativitas dan Kecerdasan Anak melalui Kegiatan Olahraga di Sekolah Dasar

Main Article Content

Dwi Sulistianing Warni
Nur Hidayani Zahra
Adelia Selviana Hutasuhut
Bintang Ramadani Harahap
Fajar Sidik Siregar

Abstract

This study aims to improve children's creativity and intelligence through sports activities in elementary school. Various physical activities that hone motor and social skills can support optimal child development. This research examines the application of sports in PJOK learning that can improve students' kinesthetic and interpersonal intelligence. Based on the literature review, sports such as cheerful gymnastics, traditional games, and group activities can stimulate motor skills and social intelligence. The method used was an experiment with observation and pretest-posttest data analysis on elementary school students. The results showed a significant increase in students' kinesthetic and interpersonal intelligence after participating in the sports program. This study concludes that well-structured sports can be an effective means of improving children's creativity and intelligence in elementary school.


 

Article Details

How to Cite
Warni, D. S., Zahra, N. H., Selviana Hutasuhut, A., Ramadani Harahap, B., & Sidik Siregar, F. (2024). Meningkatkan Kreativitas dan Kecerdasan Anak melalui Kegiatan Olahraga di Sekolah Dasar. Journal of Multidisciplinary Inquiry in Science, Technology and Educational Research, 2(1), 302–307. https://doi.org/10.32672/mister.v2i1.2420
Section
Articles
Author Biographies

Dwi Sulistianing Warni, Universitas Negeri Medan

Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Medan

Nur Hidayani Zahra, Universitas Negeri Medan

Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Medan

Adelia Selviana Hutasuhut, Universitas Negeri Medan

Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Medan

Bintang Ramadani Harahap, Universitas Negeri Medan

Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Medan

Fajar Sidik Siregar, Universitas Negeri Medan

Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Medan

References

Lasmono, B., Cholid, A., & Wiyarno, Y. (2022). PENGEMBANGAN PERMAINAN SUNDA MANDA BERKELOMPOK UNTUK MEINGKATKAN KECERDASAN INTERPERSONAL ANAK USIA SEKOLAH DASAR. Journal STAND: Sports and Develompment, 3(2), 30-39.

Prsetio, P. A., Acesta, A., Damayanti, D., & Fajar, F. N. (2023). IMPLEMENTASI SENAM CERIA DALAM PEMBELAJARAN PJOK UNTUK MENINGKATKAN KECERDASAN KINESTETIK PADA SISWA SEKOLAH DASAR. Journal of Elementary Education, 6, 1-6.

Putri, A. A., Nathaniela Ridhwan, A. S., Zahra, F. R., Handayani, N. A., Maharani, N. F., Rahmadini, R., & Mulyana, A. (2024). MENUMBUHKAN MINAT DAN KETERAMPILAN BEROLAHRAGA MELALUI PEMBELAJARAN PJOK DI SEKOLAH DASAR. Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 5 (3), 2750-2762.

Qonitatin, D., Zulfa, I. K., Hany, M., & Safitri, Q. M. (2021). MENINGKATKAN KECERDASAN KINESTETIK SISWA SEKOLAH DASAR MELALUI PERMAINAN TRADISIONAL GOBAK SODOR. Prosiding SEMAI, 638-656.

R. Rustiana, E. (2013). UPAYA PENINGKATAN KECERDASAN EMOSI SISWA SEKOLAH DASAR MELALUI PENDIDIKAN JASMANI HARMONI. Cakrawala Pendidikan, 139-149.

Rismayanthi, C. (n.d.). PENINGKATAN KREATIVITAS PEMBELAJARAN PENDIDIKAN JASMANI OLAHRAGA KESEHATAN REKREASI MELALUI OUTBOUND DI SEKOLAH.

Most read articles by the same author(s)