Systematic Review tentang Berpikir Komputasi dengan Canva dalam Pendidikan Selama 2018-2024

Main Article Content

Dhevy Kartika Ayu Angkat
Yahfizham

Abstract

Computational thinking is the need of the hour. These needs are due to the demands of today's developments. Therefore, it is necessary to carry out regular observations to get updates on improving computational thinking skills, especially in the world of education. Media that is relevant to these needs is Canva, a visual programming media for K-12. A systematic review of computational thinking with Canva has been carried out in this research. In this research, starting from 2018 to 2024, data collection was carried out by reviewing or examining all articles about computational thinking with Canv9 in the field of education published in the 2018-2024 period. The articles used in this research were 7 articles from Google Scholar from national journals with the help of Publish or Perish software. The results of this literature observation indicate that further research is needed regarding methods Times Keywords: Computational Thinking; Knowledge; Canva; 

Article Details

How to Cite
Kartika Ayu Angkat, D., & Yahfizham. (2024). Systematic Review tentang Berpikir Komputasi dengan Canva dalam Pendidikan Selama 2018-2024 . Journal of Multidisciplinary Inquiry in Science, Technology and Educational Research, 1(3), 673–678. https://doi.org/10.32672/mister.v1i3.1712
Section
Articles
Author Biographies

Dhevy Kartika Ayu Angkat, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

Program Studi Pendidikan Matematika, Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Medan, Indonesia

Yahfizham, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

Program Studi Pendidikan Matematika, Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Medan, Indonesia

References

Affandi, M. R., Widyawati, M., & Bhakti, Y. B. (2020). Analisis efektivitas media pembelajaran e- learning dalam meningkatkan hasil belajar siswa sma pada pelajaran fisika. Jurnal Pendidikan Fisika, 8(2), 150-157.

Dian, M., Sari, A. E. R. M., & Ariyanti, G. (2023). Analisis Kemampuan Komputasional Mahasiswa dalam Kegiatan Pembelajaran Trigonometri. Journal of Educational Review and Research, 6(1), 13-20.

Juldial, T. U. H., & Haryadi, R. (2024). Analisis Keterampilan Berpikir Komputasional dalam Proses Pembelajaran. Jurnal Basicedu, 8(1), 136-144.

Malik, S., Prabawa, H. W., & Rusnayati, H. (2019). Peningkatan Kemampuan Berpikir Komputasi Siswa Melalui Multimedia Interaktif Berbasis Model Quantum Teaching and Learning. International Journal of Computer Science Education in Schools, 8(1), 41.

Marcelino, M. J., Pessoa, T., Vieira, C., Salvador, T., & Mendes, A. J. (2018). Learning computational thinking and scratch at distance. Computers in Human Behavior, 80, 470-477.

Maulana, B. S., & Waluya, S. B. (2024, February). Systematic Review tentang Berpikir Komputasional dengan Scratch dalam Pendidikan Selama 2018-2023. In PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika (pp. 328-334).

Mufidah, I. (2018). Profil Berpikir Komputasi dalam Menyelesaiakan Bebras Task Ditinjau dari Kecerdasan Logis Matematis Siswa. Skripsi, November, 1–110.

Putri, A., Arrasuli, B. A., & Adelia, R. P. (2022). Media Pembelajaran Audio Visual Berbasis CANVA. In Seminar Nasional Ilmu Pendidikan dan Multi Disiplin (Vol. 5, No. 01).

Resmini, S., Satriani, I., & Rafi, M. (2021). Pelatihan penggunaan aplikasi canva sebagai media pembuatan bahan ajar dalam pembelajaran bahasa Inggris. Abdimas Siliwangi, 4(2), 335-343.

Safitri, T., Ginting, T. L. B., Indriani, W., & Siregar, R. (2024). Analisis kemampuan berpikir komputasi matematis siswa pada pembelajaran matematika. Bilangan: Jurnal Ilmiah Matematika, Kebumian dan Angkasa, 2(2), 10-16.

Santoso, E., & Kurino, Y. D. (2021). Systematic literatur review: Ethnomathematic dalam pembelajaran matematika. Jurnal Theorems, 6(1), 77-84.

Tedre, M., & Denning, P. J. (2016, November). The long quest for computational thinking. In Proceedings of the 16th Koli Calling international conference on computing education research (pp. 120-129).

Triningsih, D. E. (2021). Penerapan Aplikasi Canva untuk Meningkatkan Kemampuan Menyajikan Teks Tanggapan Kritis Melalui Pembelajaran Berbasis Proyek. Cendekia: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 15(1), 128-144.

Widyanti, R. T., Rohana, R., & Surmilasari, N. (2024). Pengaruh model PMRI terhadap kemampuan berpikir komputasi siswa sekolah dasar pada materi bangun ruang. EDUKATIF: Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(2), 1299-1308.

Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3), 33-35.