Design and Validity of Augmented Reality Based Student Worksheets Integrated with Acehnese Culture

Main Article Content

Fairus
Pardomuan Sitompul
Elvis Napitupulu
Riezky Purnama Sari
Liza Fitria

Abstract

This research aims to design and validate student worksheets based on Aughmented Reality integrated with Acehnese culture. This research is development research using the Plomp model. This research is limited to two stages, namely preliminary research (preliminary research) and the development phase (prototyping phase). The instrument used is a student worksheet validation sheet consisting of aspects of material, presentation, language, and integration with the Augmented Reality application. Validation was carried out by 3 expert validators. Based on the problems in the initial research, the student worksheet design is integrated with Acehnese culture where Acehnese cultural ornaments become markers that will be visualized into 3D shapes. The results of the research show that the design of student worksheets based on augmented reality integrated with Acehnese culture is in the best condition with a valid category.

Article Details

Section
Articles

References

Alfitriani, N., Maula, W. A., & Hadiapurwa, A. (2021). Penggunaan Media Augmented Reality dalam Pembelajaran Mengenal Bentuk Rupa Bumi. Jurnal Penelitian Pendidikan, 38(1), 30–38. https://doi.org/10.15294/jpp.v38i1.30698

Anugrah Cahya Dewi, P., Gusti Putu Sudiarta, I., & Suweken, G. (2020). Pengembangan perangkat model pembelajaran tutor sebaya berbantuan komik matematika untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematika siswa. Wahana Matematika Dan Sains: Jurnal Matematika, Sains, dan Pembelajarannya, 14(1), 1858–0629.

Diani, R. (2016). Pengaruh Pendekatan Saintifik Berbantukan LKS terhadap Hasil Belajar Fisika Peserta Didik Kelas XI SMA Perintis 1 Bandar Lampung. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 5(1), 83–93. https://doi.org/10.24042/jpifalbiruni.v5i1.108

Diegmann, P., Schmidt-Kraepelin, M., Van den Eynden, S., & Basten, D. (2015). Benefits of Augmented Reality in Educational Environments – A Systematic Literature Review. 12th International Conference on Wirtschaftsinformatik, March 4-6 2015, Osnabrück, Germany, March 2015, 1542–1556.

Ervana, D. S., & Martini. (2019). Pengembangan LKS bermuatan augment reality untuk meningkatkan motivasi dan hasil belajar siswa SMP. E-Jurnal Pensa, 7(2), 118– 124.

Gie, L. (1996). Filsafat seni: Sebuah pengantar. Pusat Belajar Ilmu Berguna.

Gusmiro, T., Fachrruddin S, M., & Maulidiya, D. (2017). Efektivitas Lembar Kegiatan Siswa (Lks) Matematika Berbasis Pendekatan Contextual Teaching and Learning (Ctl) Pokok Bahasan Perbandingan. Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah (JP2MS), 1(2), 101–105. https://doi.org/10.33369/jp2ms.1.2.101-105

Hasibuan, N. (2016). Pengembangan Pendidikan Islam Dengan Implikasi Teknologi Pendidikan. FITRAH: Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 1(2), 189. https://doi.org/10.24952/fitrah.v1i2.313

Mustaqim, I. (2016). Pemanfaatan Augmented Reality Sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, 13(2), 174. https://doi.org/https://doi.org/10.23887/jptk-undiksha.v13i2.8525

Nainggolan, E. (2023). Penggunaan Sumber Belajar Dalam Pengajaran Matematika. Konstanta: Jurnal Matematika dan Ilmu Pengelatuan Alam, 1(4), 46–56.

Nurmaena, S., & Gumiandari, S. (2022). Efektivitas Penggunaan Augmented Reality Untuk Meningkatkan Penguasaan Kosa. Jurnal Edukasia Nonformal, 2(2), 189– 196.

Plomp, & Nieveen. (2013). Educational Design Research. Enshede: Netherlands Institute For Curriculum Development (SLO).

Prastowo, A. (2018). Sumber Belajar & Pusat Sumber Belajar: Teori dan Aplikasinya di Sekolah/ Madrasah. Prenamedia Group.

Puspasari, R. (2017). Pengembangan Model Problem Creating Setting Peer Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif. JP2M (Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika), 2(1), 79. https://doi.org/10.29100/jp2m.v2i1.218

Suprihatin, S., & Manik, Y. M. (2020). Guru Menginovasi Bahan Ajar Sebagai Langkah Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. PROMOSI (Jurnal Pendidikan Ekonomi), 8(1), 65–72. https://doi.org/10.24127/pro.v8i1.2868

Yayuk, E. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Pembelajaran Matematika Untuk Mahasiswa PGSD Semester 6. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 9(2), 172–182. https://doi.org/10.24246/j.js.2019.v9.i2.p172-182