Penerapan Metode Kooperatif model STAD dalam Meningkatkan Prestasi Siswa Kelas III Reg C pada Mata Pelajaran Insya' di TMI Al-Amien Prenduan Tahun Ajaran 2022 – 2023

Main Article Content

Ali Akbar Filayati
Saiful Anam

Abstract

This study aims to examine the effect of applying the cooperative method of the Student Teams Achievement Division (STAD) model in improving the achievement of class three "C" students in the Insya' (composition) subject at Al-Amien Prenduan Islamic Boarding School for the 2022–2023 academic year.The problem of this research originated from the observation of the students' low ability level in writing Insya' (composition) because teachers still rely on traditional methods such as lectures and individual assignments, which results in low motivation and learning outcomes.The researcher used a qualitative descriptive method with observation, interview, and documentation instruments to collect data. The results showed that the application of the STAD model contributed to increasing student participation levels, developing their ability to work together, and improving test results compared to the previous period.This study also explains that the supporting factors for the success of this model are teacher competence, student enthusiasm, and a conducive learning atmosphere, while the inhibiting factors include the low intelligence of some students and their lack of attention during lessons.

Article Details

How to Cite
Akbar Filayati, A., & Saiful Anam. (2025). Penerapan Metode Kooperatif model STAD dalam Meningkatkan Prestasi Siswa Kelas III Reg C pada Mata Pelajaran Insya’ di TMI Al-Amien Prenduan Tahun Ajaran 2022 – 2023. Journal of Multidisciplinary Inquiry in Science, Technology and Educational Research, 2(4), 4593–4599. https://doi.org/10.32672/mister.v2i4.3865
Section
Articles

References

Ahmad Rathomi. 2020. “Maharah Kitabah Dalam Pembelajaran Bahasa Arab.” TARBIYA ISLAMICA Jurnal Keguruan dan Pendidikan Islam 1: 3. http://ojs.iaisambas.ac.id/index.php/Tarbiya_Islamica/index.

Darmadi. (2019). Peran Guru sebagai Fasilitator dalam Menggunakan Model Pembelajaran Blended Learning. Jurnal Pdpb, 8(1), 65-72.

Hamdayama, J. (2014). Model dan Metode Pembelajaran Kreatif dan Berkarakter. Bogor: Ghalia Indonesia.

Hanun, A., & Mukminin, A. (2019). Implementasi Model Pembelajaran Cooperative Learning Tipe STAD dalam Pembelajaran Insya'. Jurnal Studi Arab, 10(1), 24-30.

Kalimat, Meng I R A B. “فعالية التعلم التعاوني STAD في دروس النحو لتحسين مهارات تحليل الجمل.”

Lestari, I. (2020). Faktor Pendukung dan Penghambat Model STAD. Jurnal Riset Pendidikan, 6(1), 45-52.

Mukarom, I. 2018. “Penerapan Metode Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD (Student Teams Achievement Devision) Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Fikih ….” http://etheses.uin-malang.ac.id/12890/%0Ahttp://etheses.uin-malang.ac.id/12890/1/11140102.pdf.

Rozzy, Muhamad Fachrul, Kurniati, and Syarifuddin. 2024. “Penerapan Model STAD Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Bahasa Arab Pada Siswa Pondok Pesantren Nurul Iman Kabupaten Bogor.” Seminar Nasional Teknologi Pendidikan 4(1): 53–56.

Sakdiah, Nikmatus, and Fahrurrozi Sihombing. 2023. “Problematika Pembelajaran Bahasa Arab.” Jurnal Sathar Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Arab 1(1): 34–41.

Shofa, A. (2017). Strategi STAD Sebagai Upaya Meningkatkan Keaktifan Dan Motivasi Siswa Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal Pendidikan Madrasah, 2(2), 251-264.

Slavin, R. E. (2011). Cooperative Learning: Theory, Research, and Practice (2nd Ed.). Boston: Allyn & Bacon.

Sugiono. 2015. “Metode Penelitian Pendidikan.” : 14.

Tanara, Chaniar, Iwan Hermawan, and Nur Aini Farida. 2025. “Pembelajaran Student Team Achievement Division ( STAD ) Terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik Kelas VII Pada Mata Pelajaran Bahasa Arab Di SMPI Rabbanii Islamic School Cikarang.” 8(3): 1655–72. doi:10.31943/afkarjournal.v8i3.1552.The.

Taubah, Miftachul. 2019. “Maharah Dan Kafa’ah Dalam Pembelajaran Bahasa Arab.” Studi Arab 10(1): 31–38. doi:10.35891/sa.v10i1.1765.

Warsono & Hariyanto. (2013). Pembelajaran Aktif: Teori dan Asesmen. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Warmadewa. (2022). Implementasi STAD dan Tantangan Kurikulum. Jurnal Pendidikan Inovatif, 4(2), 112-120.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.