Pancasila sebagai Solusi dalam Mengatasi Tantangan Sosial di Era Digital

Main Article Content

Nayla Apriliani
Debhyrizma Scevia Hardiyanti
Siti Nur Rizqia
Zalfa Aliyah Yusuf
Ratna Fitria

Abstract

This study examines the application of Pancasila values as a solution to social challenges in the digital era 4.0. Using a descriptive qualitative method with a literature review approach, the research analyzes how Pancasila principles can be integrated into digital ethics to mitigate the negative impacts of digitalization. The digital era has significantly transformed communication and social interaction, yet it has also introduced challenges such as the spread of hoaxes, hate speech, and political polarization. The findings indicate that Pancasila values—such as unity, justice, and humanity—can serve as a strong foundation for digital ethics. Applying Pancasila in the digital context includes upholding ethical standards on social media, developing Pancasila-based digital policies, and preventing the misuse of technology. The study highlights the importance of collaboration among the government, educational institutions, and society in fostering an ethical digital culture. Recommended strategies include enhancing Pancasila-based digital literacy, establishing regulations that support digital ethics, and creating inclusive online spaces. In conclusion, Pancasila remains not only relevant as a state ideology but also as a practical solution to social challenges in the digital era, reinforcing social cohesion and national identity amid rapid technological advancements. 


 

Article Details

How to Cite
Apriliani, N., Debhyrizma Scevia Hardiyanti, Siti Nur Rizqia, Zalfa Aliyah Yusuf, & Ratna Fitria. (2025). Pancasila sebagai Solusi dalam Mengatasi Tantangan Sosial di Era Digital. Journal of Multidisciplinary Inquiry in Science, Technology and Educational Research, 2(2), 3615–3623. https://doi.org/10.32672/mister.v2i2.3214
Section
Articles
Author Biographies

Nayla Apriliani, Universitas Pendidikan Indonesia

Universitas Pendidikan Indonesia, Jawa Barat, Indonesia

Debhyrizma Scevia Hardiyanti, Universitas Pendidikan Indonesia

Universitas Pendidikan Indonesia, Jawa Barat, Indonesia

Siti Nur Rizqia, Universitas Pendidikan Indonesia

Universitas Pendidikan Indonesia, Jawa Barat, Indonesia

Zalfa Aliyah Yusuf, Universitas Pendidikan Indonesia

Universitas Pendidikan Indonesia, Jawa Barat, Indonesia

Ratna Fitria, Universitas Pendidikan Indonesia

Universitas Pendidikan Indonesia, Jawa Barat, Indonesia

References

Andrianus, R., Romadlon, S., Ariesta, S., & Mahpudin, T. (2024). PANCASILA DALAM KEHIDUPAN BERBANGSA DAN BERNEGARA DI ERA DIGITAL. Jurnal Inovasi Pendidikan, 7(12), 327-333.

Ashari, F. A., Najicha, F. U., & SH, M. (2023). Implementasi nilai-nilai Pancasila dalam era digital. Research gate, 4(1), 2-15.

Daullah, R., Srinita, D., Ramadhani, O., & Fitriono, R. A. (2022). Pancasila Sumber Dari Segala Sumber Hukum. Gema Keadilan, 9(2), 108-116.

Dwi, A. (2023). Pengertian Pancasila Sebagai Dasar Negara. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan. Diakses pada tanggal 28 Maret 2025. https://fkip.umsu.ac.id/pengertian-pancasila-sebagai-dasar-negara/.

Efendi, T. S., Savitri, N. D., Putri, A. L., Sari, D. P., Annaufal, R., & Ghani, Y. A. (2025). Implementasi Nilai-Nilai Pancasila dalam Era Digital. Jurnal Riset Manajemen, 3(1), 130-138.

Hasana, I. (2023). 9 Makna Penting Pancasila untuk NKRI. Dinas Pendidikan dan Kebudayaan. Diakses pada tanggal 28 Maret 2025. https://disdikbud.acehtengahkab.go.id/berita/kategori/serba-serbi/9-makna-penting-pancasila-untuk-nkri#:~:text=Pancasila%20sebagai%20Perjanjian%20Luhur%20Bangsa,ini%20disepakati%20bersama%20rakyat%20Indonesia.

Hendri, H. I., & Firdaus, K. B. (2021). Resiliensi Pancasila Di Era Disrupsi: Dilematis Media Sosial Dalam Menjawab Tantangan Isu Intoleransi. Jurnal Paris Langkis, 1(2), 36-47.

Hukunala, Y. IMPLEMENTASI NILAI-NILAI PANCASILA SEBAGAI KEHIDUPAN MASYARAKAT DESA POKA RUMAH TIGA DALAM KEHIDUPAN SEHARI-HARI. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 119-124.

Irawan, I. (2024). Penerapan Nilai-Nilai Pancasila dalam Etika Manajemen Sumber Daya Manusia: Sebuah Tinjauan Sistematis dalam Konteks Indonesia. eCo-Fin, 6(3), 706-714.

Janah, T. N., & Ami'in, S. N. (2023). Fiqh Sosial Paradigm for Understanding Universal Values of Pancasila. Santri: Journal of Pesantren and Fiqh Sosial, 4(1), 83-100.

Kaelan., & Zubaidi, A. (2007). Pendidikan Kewarganegaraan untuk Perguruan Tinggi. Yogyakarta: Paradigma

Khresnanda, S., et al. (2023). The role of Pancasila in facing global challenges in the digital era. Journal of Indonesian Social and Cultural Studie, 15(2), 123-135.

Kominfo. (2025). Ancaman Siber Sosial Meningkat, Kadis Kominfo Harap Kesadaran Keamanan Digital Ditingkatkan. Dinas Kominfo. Diakses pada tanggal 28 Maret 2025. https://kominfo.jatimprov.go.id/berita/ancaman-siber-sosial-meningkat-kadis-kominfo-harap-kesadaran-keamanan-digital-ditingkatkan.

Mafthuhin., et al. (2020). Pendidikan Pancasila untuk Mahasiswa di Perguruan Tinggi. Bandung: CV. Maulana Media Grafika

Najmi, M. S., Yapputro, P. A., & Wijanarko, D. (2024). PANCASILA DALAM ERA DIGITAL: MENGATASI TANTANGAN TEKNOLOGI DAN MEDIA SOSIAL TERHADAP KEHARMONISAN SOSIAL. Jurnal Pendidikan Sejarah dan Riset Sosial Humaniora, 4(1), 175-183.

Namira, E., SALSABILA, I. M., Rahmadanti, P. P., & Fitriono, R. A. (2022). Implementasi Nilai-Nilai Pancasila sebagai Pedoman Generasi Milenial dalam Bersikap di Media Sosial. Jurnal Ekonomi, Sosial & Humaniora, 4(4), 61-71.

Pratiwi, N. H. (2022). Penerapan Nilai-Nilai Pancasila ke dalam Peraturan Perundang-Undangan. Sekretariat Kabinet Republik Indonesia. Diakses pada tanggal 28 Maret 2025. https://setkab.go.id/penerapan-nilai-nilai-pancasila-ke-dalam-peraturan-perundang-undangan/https://setkab.go.id/penerapan-nilai-nilai-pancasila-ke-dalam-peraturan-perundang-undangan/

Pusdatin. (2021). Pancasila Sebagai Pandangan Hidup Bagi Warga Negara Indonesia. Badan Pembinaan Ideologi Pancasila Republik Indonesia. Diakses pada tanggal 28 Maret 2025. https://bpip.go.id/berita/pancasila-sebagai-pandangan-hidup-bagi-warga-negara-indonesia

Rahman, F. A., Rohmah, M., Rustiani, S., Fatmawati, I. Y., & Zahro, N. A. D. S. (2023). Pendidikan Karakter Dalam Era Digital: Bagaimana Teknologi Mempengaruhi Pembentukan Moral Dan Etika. Journal of Creative Student Research, 1(6), 294-304.

Rahmawati, A. D. (2025). Pancasila dalam Pandangan Generasi Z: Esensi dan Implementasi Nilai-Nilai Dasar Negara di Era Digital. Jurnal Pusat Studi Pancasila dan Kebijakan, 1(2), 74-83.

Safitri, A., & Dewi, D. A. (2021). Implementasi Nilai-Nilai Pancasila sebagai Pedoman Generasi Milenial dalam Bersikap di Media Sosial. EduPsyCouns: Journal of Education, Psychology and Counseling, 3(1), 78–87.

Unggul, A. R. P., Ajati, D. T., Saputra, R. W., & Fitriono, R. A. (2022). Pancasila sebagai dasar negara. Jurnal Ekonomi, Sosial & Humaniora, 4(4), 25-31.

Winantika, E. Y., Febriyanto, B., & Utari, S. N. (2022). Peran media sosial dalam pembentukan karakter siswa di era digital. Jurnal Lensa Pendas, 7(1), 1-14.

Yanto, D. (2016). Pengamalan nilai-nilai Pancasila sebagai pandangan hidup dalam kehidupan sehari-hari. Ittihad, 14(25), 35-45.

Zahid, A. (2019). Sensualitas Media Sosial di Era Globalisasi (Kajian Sosiologi Media McLuhan sebagai Analisis Media Masa Kini). Jurnal Sosiologi USK (Media Pemikiran