Peran Sumpah Pemuda 1928 dalam Pembentukan Bahasa Indonesia sebagai Bahasa Nasional

Main Article Content

Rameyza Elya Qanita
Keisya Aulia
Sifa Nur Azizah
Febi Diba Diaswari
Ahmad Fu'adin

Abstract

Indonesian youth realized the importance of one language to unite diverse ethnicities and cultures. In this context, they pledged the Youth Pledge in 1928, which became a commitment to make Bahasa Indonesia a national identity. To explore more deeply, this research uses a descriptive qualitative approach with data collection techniques through literature studies. The purpose of this research is to reveal the role of the Youth Pledge in the development of the Indonesian language and its impact on national unity. Thus, it is hoped that this research can provide a deeper insight into the contribution of the Youth Pledge in strengthening national identity and unity in Indonesia.

Article Details

How to Cite
Qanita, R. E., Aulia, K., Azizah, S. N., Diaswari, F. D., & Fu’adin, A. (2025). Peran Sumpah Pemuda 1928 dalam Pembentukan Bahasa Indonesia sebagai Bahasa Nasional. Journal of Multidisciplinary Inquiry in Science, Technology and Educational Research, 2(2), 3584–3589. https://doi.org/10.32672/mister.v2i2.3209
Section
Articles
Author Biographies

Rameyza Elya Qanita, Universitas Pendidikan Indonesia

Program Studi Pendidikan Sejarah, Fakultas Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial, Universitas Pendidikan Indonesia, Jawa Barat, Indonesia

Keisya Aulia, Universitas Pendidikan Indonesia

Program Studi Pendidikan Sejarah, Fakultas Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial, Universitas Pendidikan Indonesia, Jawa Barat, Indonesia

Sifa Nur Azizah, Universitas Pendidikan Indonesia

Program Studi Pendidikan Sejarah, Fakultas Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial, Universitas Pendidikan Indonesia, Jawa Barat, Indonesia

Febi Diba Diaswari, Universitas Pendidikan Indonesia

Program Studi Pendidikan Sejarah, Fakultas Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial, Universitas Pendidikan Indonesia, Jawa Barat, Indonesia

Ahmad Fu'adin, Universitas Pendidikan Indonesia

Program Studi Pendidikan Sejarah, Fakultas Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial, Universitas Pendidikan Indonesia, Jawa Barat, Indonesia

References

Antari, L. P. S. (2019). Bahasa Indonesia sebagai identitas nasional Indonesia. Stilistika: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Seni, 8(1), 92–108. https://doi.org/10.59672/stilistika.v8i1.580

Dewata, N., Nur Bahtiar, F., Prayoga, M., Saputra, F., & Valentine, I. (2024). Analisis peran bahasa Indonesia sebagai alat pemersatu bangsa. Jurnal Lentera Edukasi, 2(4), 89–95. https://doi.org/10.70305/jle.v2i4.80

Karyanti, T. (2015). Kedudukan dan fungsi bahasa Indonesia dalam kehidupan berbangsa dan bernegara. Jurnal Culture, 2(1). Universitas AKI Semarang.

Repelita, T. (2018). Sejarah perkembangan bahasa Indonesia. Artefak: Sejarah dan Pendidikan.

Sari, A. P., Nataly, A., Bangun, E. I. B., Sinaga, R., & Julaiha, S. (2024). Peran Sumpah Pemuda dalam mempersatukan organisasi pergerakan nasional. Journal on Education, 6(3). https://doi.org/10.31004/joe.v6i3.5656

Sarwono, J. (2006). Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif. Yogyakarta: Graha Ilmu

Sudiyo. (2003). Arus perjuangan pemuda dari masa ke masa. Jakarta: Bina Adiaksara, Rineka Cipta.

Woring, M. C. (2022). Sumpah Pemuda merupakan cikal bakal tercetusnya Bahasa Indonesia sebagai Bahasa Persatuan 1928–1954 (Suatu tinjauan historis). Danadyaksa Historica, 2(1). https://doi.org/10.32502/jdh.v2i1.4788