Analisis Kesulitan Siswa Kelas 4 SD Negeri 106162 Medan Estate dalam Memahami Pola Bilangan dan Solusi Pembelajarannya

Main Article Content

Doni Irawan Saragih
Abel Siti Aulia
Andini Putri
Rihadatul Aisy Sitorus
Nabila Syafitri

Abstract

Understanding number patterns is an essential aspect of elementary mathematics education. However, many fourth-grade students at SD Negeri 106162 Medan Estate struggle with this concept. This study aims to analyze the types of difficulties students face and explore effective learning solutions. A qualitative descriptive research method was used, with data collection techniques including observation, diagnostic tests, interviews, and documentation. The findings indicate that students' difficulties involve understanding number pattern concepts, applying patterns to contextual problems, and the lack of interactive teaching methods. To overcome these issues, the "Guess the Pattern with Number Cards" game method was implemented. Evaluation results showed significant improvements in students' understanding of number patterns and increased their motivation to learn. This study highlights the importance of innovative and interactive teaching approaches in helping elementary school students grasp mathematical concepts effectively.

Article Details

How to Cite
Irawan Saragih, D. ., Siti Aulia, A., Putri, A., Aisy Sitorus, R., & Syafitri, N. (2025). Analisis Kesulitan Siswa Kelas 4 SD Negeri 106162 Medan Estate dalam Memahami Pola Bilangan dan Solusi Pembelajarannya. Journal of Multidisciplinary Inquiry in Science, Technology and Educational Research, 2(2), 3512–3517. https://doi.org/10.32672/mister.v2i2.3174
Section
Articles
Author Biographies

Doni Irawan Saragih, Universitas Negeri Medan

Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Ilmu Pendidikan,

Universitas Negeri Medan

Abel Siti Aulia, Universitas Negeri Medan

Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Ilmu Pendidikan,

Universitas Negeri Medan

Andini Putri, Universitas Negeri Medan

Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Ilmu Pendidikan,

Universitas Negeri Medan

Rihadatul Aisy Sitorus, Universitas Negeri Medan

Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Ilmu Pendidikan,

Universitas Negeri Medan

Nabila Syafitri, Universitas Negeri Medan

Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Ilmu Pendidikan,

Universitas Negeri Medan

References

Asriya, F. R., & Marlina, S. (2025). Peningkatan Kemampuan Mengenal Angka Melalui Permainan Bowling Angka di PAUD Kasih Ibu Kota Sawahlunto. Journal of Multidisciplinary Inquiry in Science, Technology and Educational Research, 2(1b), 2669-2678.

Banniyatun. (2020). Peningkatan Pemahaman Siswa Tentang Pola Bilangan Loncat Dengan Metode Permainan . Garuda Kemdikbud, 38-49.

Damayanti, M. (2022). STRATEGI PEMBELAJARAN MENGATASI KESULITAN ANAK SEKOLAH DASAR DALAM MENGERJAKAN SOAL CERITA MATEMATIKA. Proceeding STEKOM, 279-290.

Kamaruddin,dkk. (2023). UPAYA GURU DALAM MENGATASI KESULITAN BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS V SDN 52 CAREBBUKABUPATEN BONE. Journal of Primary Education, 15-25.

Khoirun Nisa Hasibuan,dkk. (2024). Strategi Guru dalam Mengatasi Kesulitan Operasi Perkalian Bilangan Bulat di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 1668–1674.

Latifa Intan Brilian Putri ,dkk. (2023). Analisis Pemahaman Konsep Matematika Siswa Pada Materi Pola Bilangan, Koordinat Kartesius, Relasi dan Fungsi . Jurnal Matematika dan Ilmu Pengelatuan Alam, 327-336.

Nenden Suciyati Sartika,dkk. (2022). Analisis Kesulitan Belajar Matematika Siswa Pada Pokok Bahasan Pola Bilangan. SJME (Supremum Journal of Mathematics Education), 203-209.

Radiusman. (2020). STUDI LITERASI: PEMAHAMAN KONSEP SISWA PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA. Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika, 1- 8.

Yuli Pamuji Yanti,dkk. (2022). Faktor Kesulitan Belajar Matematika Pada Materi Pola Bilangan Di Kelas VIII MTs Al-Khairiyah Jakarta. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Matematika, 61-68.

Yullianti, R., & Ismet, S. (2025). Peningkatan Kemampuan Berhitung Melalui Permainan Wortel Pintar. Journal of Multidisciplinary Inquiry in Science, Technology and Educational Research, 2(1b), 2679-2682.