Analisis Al-Qur'an Surah Al-Isra' Ayat 32 "Larangan Zina" Terhadap Fenomena Pacaran Muslimah Remaja di Era Modern

Main Article Content

Anisa Anisa
Nur Hamzah
Luqman Luqman

Abstract

This research examines the prohibition of approaching adultery in the perspective of the Qur'an, especially in Surah Al-Isra' verse 32, and its relevance to the phenomenon of dating among Muslim teenagers in the modern era. The main focus of this research is an in-depth analysis of the linguistic and thematic meaning of the verse, as well as its implications for contemporary social life. The methodology used is a tafsir analysis of various prominent mufassirs such as Quraish Shihab, Hamka, Ibn Kathir, and the compiler of Tafsir Jalalain. The results show that the prohibition of approaching adultery does not only cover the act of adultery itself, but also any behavior that can lead to it, including the phenomenon of dating that is not in accordance with the Sharia. This research also reveals the significant impact of dating on the moral, psychological, and social aspects of Muslim teenagers. As a solution, this study offers a comprehensive approach through Islamic education, the active role of family and society, and Islamic alternatives such as ta'aruf in getting to know potential partners.

Article Details

How to Cite
Anisa, A., Hamzah, N. ., & Luqman, L. (2025). Analisis Al-Qur’an Surah Al-Isra’ Ayat 32 "Larangan Zina" Terhadap Fenomena Pacaran Muslimah Remaja di Era Modern. Journal of Multidisciplinary Inquiry in Science, Technology and Educational Research, 2(2), 2774–2793. https://doi.org/10.32672/mister.v2i2.3033
Section
Articles
Author Biographies

Anisa Anisa, Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Pontianak

Pascasarjana Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Pontianak

Nur Hamzah, Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Pontianak

Pascasarjana Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Pontianak

Luqman Luqman, Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Pontianak

Pascasarjana Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Pontianak

References

Abdullah, N., & Ismail, R. (2021). Dampak media sosial terhadap hubungan pemuda Muslim: Sebuah perspektif psikologis. Psikologi dan Agama, 24(2), 167-185.

Abdullah, S. (2021). Tantangan modern dalam menerapkan nilai-nilai moral Islam: Sebuah studi tentang perilaku remaja. Jurnal Internasional Pemikiran Islam, 19(1), 23-41.

Abdul-Rahman, M. (2022). Peran orang tua dalam pendidikan moral Islam: Pendekatan kontemporer. Jurnal Pendidikan Keluarga, 27(3), 234-252.

Ahmad, K., & Mohamed, N. (2022). Efektivitas pendidikan Islam dalam membangun karakter moral di kalangan remaja. Pendidikan dan Studi Agama, 25(2), 89-107.

Ahmed, F. (2020). Media digital dan etika Islam: Pedoman untuk pemuda Muslim. Jurnal Media dan Agama, 25(1), 67-85.

Al-Attas, S. N. (2019). Konsep pendidikan dalam Islam: Aplikasi kontemporer. Islamic Studies Quarterly, 27(3), 234-252.

Al-Faruqi, I. R. (2021). Etika Islam di dunia modern: Aplikasi dan tantangan. Etika dan Studi Agama, 28(2), 189-207.

Al-Ghazali, A., & Smith, J. (2019). Psikologi perilaku moral dalam perspektif Islam. Psychology and Religion Quarterly, 30(4), 412-430.

Al-Ghazali, M. (2019). Pedoman Islam tentang hubungan dan pernikahan: Sebuah studi komprehensif tentang etika seksual. Jurnal Studi Islam, 32(2), 145-168.

Ali, S. (2022). Mencegah degradasi moral: Solusi Islam untuk masalah sosial modern. Ilmu Sosial dan Agama, 29(1), 56-74.

Al-Qaradawi, Y. (2021). Isu-isu fikih kontemporer mengenai hubungan remaja. Islamic Law Review, 33(4), 412-431.

Al-Shafi'i, A., & Hassan, N. (2019). Pedoman Islam untuk hubungan kaum muda: Sebuah perspektif modern. Pemuda dan Agama, 20(4), 378-396.

Esposito, J. L. (2020). Islam dan pendidikan moral di dunia modern. Religious Education Journal, 37(2), 189-207.

Hashmi, S. (2022). Tantangan modern terhadap nilai-nilai keluarga Islam: Sebuah analisis sosiologis. Sosiologi Agama, 43(1), 78-96.

Hassan, M., & Ali, K. (2020). Melindungi generasi muda dari kerusakan moral: Langkah-langkah pencegahan Islam. Youth Studies Journal, 35(2), 145-163.

Hassan, R. (2019). Memahami prinsip-prinsip Alquran tentang perilaku moral: Penafsiran kontemporer terhadap Surat Al-Isra. Quranic Studies Journal, 14(2), 156-174.

Ibrahim, M., & Ahmed, S. (2020). Peran pendidikan Islam dalam pembangunan karakter: Bukti empiris dari masyarakat Muslim. Education Studies, 42(3), 289-307.

Kamali, M. H. (2019). Prinsip-prinsip moral dalam hukum Islam: Aplikasi kontemporer. Studi Hukum Islam, 16(3), 278-296.

Khan, A. (2020). Ketahanan keluarga dalam perspektif Islam: Melindungi nilai-nilai moral dalam masyarakat modern. Family Studies Quarterly, 45(3), 234-252.

Malik, M., & Khan, S. (2021). Langkah-langkah pencegahan Islam terhadap korupsi moral: Sebuah analisis kontemporer. Religious Studies, 32(2), 156-174.

Mehdi, R. (2018). Pentingnya keluarga dalam pendidikan moral Islam. Jurnal Pendidikan dan Etika, 22(4), 412-430.

Nasr, S. H. (2021). Nilai-nilai Islam tradisional di dunia modern: Pelestarian dan adaptasi. Islamic Studies, 40(3), 278-296.

Nursi, S., & Baker, T. (2018). Interpretasi modern tentang etika seksual Islam: Sebuah studi perbandingan. Jurnal Etika Islam, 2(1), 45-63.

Omar, A., & Abdullah, M. (2018). Pendekatan Islam untuk bimbingan remaja: Aplikasi kontemporer. Youth Counseling Journal, 23(1), 67-85.

Rahman, F. (2022). Alquran dan masyarakat modern: Penafsiran untuk tantangan moral kontemporer. Quranic Studies Review, 45(2), 156-174.

Rahman, F., & Hassan, A. (2020). Dampak media sosial pada hubungan pemuda Muslim: Analisis praktik kencan kontemporer. Jurnal Agama dan Masyarakat, 15(3), 278-295.

Rahman, M. (2018). Nilai-nilai keluarga Islam di era globalisasi: Tantangan dan peluang. Jurnal Keluarga dan Masyarakat, 31(4), 345-363.

Ramadan, T. (2018). Menghidupkan etika Islam di masyarakat barat: Tantangan dan solusi. Jurnal Urusan Minoritas Muslim, 38(4), 445-463.

Siddiqi, M. N. (2020). Aspek ekonomi dari stabilitas keluarga dalam Islam. Studi Ekonomi Islam, 28(1), 45-63.

Siddiqui, M. (2018). Perspektif Islam tentang pencegahan zina di era digital. Islamic Quarterly, 62(4), 511-532.

Syed, A. (2022). Solusi Islam untuk tantangan moral kontemporer: Sebuah studi tentang bimbingan Alquran. Religious Studies Review, 40(1), 78-96.

Usman, M. (2021). Media sosial dan etika Islam: Pedoman untuk pemuda Muslim. Jurnal Teknologi dan Etika, 34(2), 189-207.

Yusuf, H., & Ali, M. (2021). Strategi pencegahan terhadap perilaku asusila: Sebuah pendekatan Islam. Jurnal Etika Agama, 28(1), 67-85.

Zaidi, I. (2018). Solusi Islam untuk tantangan moral kontemporer: Sebuah studi tentang bimbingan kenabian. Prophetic Studies Journal, 25(3), 267-285.

Zulfiqar, A. (2019). Tantangan era digital terhadap moralitas Islam: Sebuah studi tentang perilaku pemuda Muslim. Jurnal Teknologi dan Agama, 17(2), 178-196.