Meningkatkan Kemampuan Motorik Kasar Melalui Permainan Galasin di Taman Kanak-Kanak Negeri Pembina Santur Kota Sawahlunto
Main Article Content
Abstract
This research aims to improve children's gross motor skills through galasin games at the Pembina Santur State Kindergarten, Sawahlunto City. This research uses the Classroom Action Research (PTK) method which is carried out in two cycles, each consisting of three meetings. The research subjects were 10 children aged 4-5 years. Data was collected through observation and documentation, then analyzed using percentage techniques. The results of the study showed an increase in children's gross motor skills, especially in indicators of strength, balance, agility and coordination, with an average success percentage reaching more than 75% at the end of the second cycle. Thus, the galasin game is effective in improving children's gross motor skills.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
Adpriyadi, A. 2017. Peningkatan Kemampuan Motorik Kasar Melalui Permainan Tradisional Engklek Pada Anak Kelompok B. JPPM (Jurnal Pendidikan Dan Pemberdayaan Masyarakat), 4(2), 187–198. https://doi.org/10.21831/jppm.v4i2.10016.
Alfu, Alfi Karomah. 2023. Upaya Meningkatkan Kemampuan Motorik Kasar Melalui Bermain Lempar Tangkap Bola Pada Kelompok B Di Raudhatul Athfal Annuriyyah Rambipuji Kabupaten Jember Tahun Pelajaran 2022/2023. Universitas Islam Negeri Kiai Haji Achmad Siddiq Jember.
Cicilia Fitria Septiani, Wahyuni Nadar, Chairunnisa. 2019. Upaya Meningkatkan Motorik Kasar Pada Anak. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara.
Daryanto. (2014). Penelitian Tindakan Kelas dan Penelitian Tindakan Sekolah. Yogyakarta: Gava Media.
Desmalia, 2017. Mengembangkan Motorik Kasar Anak Usia Dini Melalui Permainan Tradisional. Skripsi, Lampung: Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan Universitas Islam Negri.
Desmalia. 2017. Mengembangkan Motorik Kasar Anak Usia Dini Melalui Permainan Melempar Dan Menangkap Bola. Skripsi, Lampung: Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan Universitas Islam Negri.
Desvarosa, E. (2016). Penerapan Permainan Tradisional Galasin Dalam Meningkatkatkan Kemampuan Kognitif Anak Usia 5-6 Tahun Di Tk Bina Guna. Jurnal Handayani, 6(1), 110.
Desvarosa, M. (2016). Permainan Tradisional dan Nilai Budaya. Bandung: Alfabeta.
Fajrin, O. A. (2018). Membentuk Karakter Anak Melalui Permainan Tradisional. Pedagogi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 18(1), 75. https://doi.org/10.24036/fip.100.v18i1.291.000-000
Febrialismanto. 2017. Gambaran Motorik Kasar Anak Usia 4-5 Tahun di Taman Kanak-Kanak Kecamatan Bangkinang Kabupaten Kampar Provinsi Riau. Jurnal Pesona Dasar, 5(2), 1–15.
Fitriani, R., & Adawiyah, R. 2018. Perkembangan Fisik Motorik Anak Usia Dini. Jurnal Golden Age, 2(01), 25.
Ginting, Ernis Hiasinta, dan Damaiwaty Ray. 2018. Pengaruh Kegiatan Bermain Engklek Terhadap Perkembangan Motorik Kasar Anak Usia 4-5 Tahun di Tk Assisi Medan. JURNAL TEMATIK 8, no. 2.
Hawana, S. (2019). Pengembangan Motorik Kasar Anak. Malang: Universitas Negeri Malang Press.
Hurlock, E. B. (1978). Child Development. New York: McGraw Hill.
Ibda, F. (2015). Perkembangan Kognitif: Teori Jean Piaget. Intelektualita, 3(1), 242-904.
Kemmis, S., & McTaggart, R. (1988). The Action Research Planner. Deakin University Press.
La-sule, S., Wondal, R., & Mahmud, N. (2021). Media Edukatif dalam Pendidikan Anak. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1),
Moleong, Lexy. 2018. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Rosdakarya.
Monks, F. J., Knoers, A. M. P., & Haditono, S. R. (2006). Psikologi Perkembangan: Pengantar dalam Berbagai Bagiannya. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.
Noor, H. (2021). Bermain Sambil Belajar pada Anak Usia Dini. Jakarta: PT Buku Edukasi.
Pratiwi, R. (2017). Konsep Bermain pada Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 56-63.
Salwiah, Salmia, Afifah Nur Hidayah, Muhtar Asshagab. 2022. Meningkatkan Kemampuan Motorik Kasar Anak Melalui Bermain Lempar Tangkap Bola. Jurnal Riset Golden Age PAUD UHO p-ISSN 2615-6768, e-ISSN 2615-5664. Volume 5 Nomor 3.
Santrock, J. W. (2010). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Kencana Media Group.
Saurian. 2016. Pembelajaran Anak Usia Dini. Bandung: Alfabeta.
Suhartini, P. (2017). Pengembangan Kreativitas Anak Usia Dini. Lampung: IAIN Raden Intan.
Tedjasaputra, M. (2007). Bermain untuk Anak Usia Dini. Jakarta: Grasindo.
Toibah, S. (2022). Permainan Tradisional dan Perkembangan Anak. Surabaya: Pustaka Ilmu.
Toibah. 2022. Meningkatkan Kemampuan Motorik Kasar Melalui Perminan Galasin di Taman Kanak-Kanak Kasih Bunda Kabupaten Bungo. Universitas Islam Negeri Sulthan Thaha Saifuddin Jambi
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Harvard University Press.
Wiradintana, R. (2018). Perkembangan Motorik pada Anak. Jakarta: PT Buku Edukasi.