Strategi Optimalisasi Pemanfaatan Aset Daerah dalam Mewujudkan Pembangunan Berkelanjutan

Main Article Content

Ratu Nazwa Khaerunisa
Eli Apud Saepudin

Abstract

Optimal use of regional assets is one of the important keys in realizing sustainable development at the regional level. Regional assets in the form of land, buildings and natural resources can be used to support increasing regional original income (PAD), improving the quality of infrastructure and supporting community welfare. This research aims to examine strategies for optimizing the use of regional assets in order to support sustainable development goals. This research uses a qualitative analysis approach by exploring various literature sources and case studies from areas tht are successful in asset management. The main findings show that an effective regional asset utilization strategy includes a balanced economic, social and environmental approach. The application of information technology in asset management and increasing human resource capacity are important factors in optimizing regional asset management. In addition, asset utilization must pay attention to the principles sustainability, avoid excessive exploitation of natural resources, and prioritize the long-term interests of society. With the right strategy,regional asset management can contribute significantly to achieving sustainable development goals involving economic, social and environmental aspects.

Article Details

How to Cite
Khaerunisa, R. N. ., & Apud Saepudin, E. (2025). Strategi Optimalisasi Pemanfaatan Aset Daerah dalam Mewujudkan Pembangunan Berkelanjutan. Journal of Multidisciplinary Inquiry in Science, Technology and Educational Research, 2(1b), 2609–2618. https://doi.org/10.32672/mister.v2i1b.2981
Section
Articles
Author Biographies

Ratu Nazwa Khaerunisa, Universitas Bina Bangsa

Administrasi Publik, Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, Universitas Bina Bangsa, Serang Banten Indonesia

Eli Apud Saepudin, Universitas Bina Bangsa

Administrasi Publik, Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, Universitas Bina Bangsa, Serang Banten Indonesia

References

Apriyansyah, A., Maullidina, I., & Purnomo, E. P. (2019). Efektivitas Sistem Informasi Desa (SID) Dalam Pelayanan Publik Di Desa Dlingo, Kecamatan Dlingo, Kabupaten Bantul. JAKPP (Jurnal Analisis Kebijakan & Pelayanan Publik), 10–24. https://doi.org/10.31947/jakpp.v4i1.5901

Fajriantina Lova, E., & Rizqi Amaliyah, A. (2022). Peningkatan Kemampuan Pemerintah Desa Dalam Manajemen Pelayanan Publik Di Desa Gampingan Kecamatan Pagak Kabupaten Malang. I-Com: Indonesian Community Journal, 2(2), 168–175. https://doi.org/10.33379/icom.v2i2.1346

Hasbiah, S. (2021). Kualitas Pelayanan Administrasi Terpadu Kecamatan (Paten) Pada Kantor Kecamatan Lampihong Kabupaten Balangan. Al Iidara Balad, 3(1), 53–74. https://doi.org/10.36658/aliidarabalad.3.1.31

Iza, I. N., Habibi, M. M., & Sukriono, D. (2022). Penerapan Prinsip Good Governance dalaml Pelayanan Publik di Desa Tempursari Kecamatan Tempursari Kabupaten Lumajang. Jurnal Civic Hukum, 7(4), 88–99.

Karya Pamungkas, T., & Rosyanfikri, R. (2022). Analisis Penerapan Prinsip-Prinsip Good Governance dalam Pelaksanaan Pemerintahan Desa. Jurnal Paradigma Madani, 8(2), 36–45. https://doi.org/10.56013/jpm.v8i2.1126

Malik, D. (2024). Pengaruh Kompetensi , Budaya Kerja dan Sosialisasi Terhadap Kualitas Pelayanan Pada Pelayanan Administrasi Terpadu Kecamatan ( PATEN ) Babelan Kabupaten Bekasi. Journal of International Multidisciplinary Research, 2(1), 219–227.

Putra, L. R., Majid, A. I., Cahyani, G. A., Ekasari, R. N., Aldama, Y., Hikmah, H., Devi, E. P., Alfrida, O. R., Aini, M., Agatha, Y. P., & Gunawan, R. I. H. (2020). Penertiban Administrasi Desa Menuju Peningkatan Pelayanan Publik. Jurnal Pembelajaran Pemberdayaan Masyarakat (JP2M), 1(3), 246. https://doi.org/10.33474/jp2m.v1i3.8757

Rogate Telaumbanua, G., Waruwu, S., & Lase, D. (2022). Analisis Kinerja Kepala Desa Dalam Pelayanan Publik. Jurnal Akuntansi, Manajemen Dan Ekonomi, 1(2), 303–311. https://doi.org/10.56248/jamane.v1i2.45

Sinaga, J. O., & Hidayat, R. (2016). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Masyarakat Dalam Pelaksanaan Program Pelayanan Administrasi Terpadu Kecamatan (Paten) Di Kecamatan Nongsa Kota Batam. Jurnal Akuntansi, Ekonomi Dan Manajemen Bisnis, 4(1), 7–14.

Sotya Partiwi Ediwijoyo, Wakhid Yuliyanto, & Ari Waluyo. (2020). Meningkatkan pelayanan publik Di Desa Padureso Kec. Padureso Kebumen dengan Sosialisasi dan PenyuluhanTata Kelola Administrasi Desa. JURPIKAT (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat), 1(3), 354–363. https://doi.org/10.37339/jurpikat.v1i3.412

Susanti, A., Kusmanto, H., & Tarigan, U. (2018). Implementasi Kebijakan Pelayanan Administrasi Terpadu Kecamatan (PATEN) Terhadap Kualitas Pelayanan Publik Di Kecamatan Sidikalang Kabupaten Dairi. Publikauma : Jurnal Administrasi Publik Universitas Medan Area, 6(1), 47. https://doi.org/10.31289/publika.v6i1.1526

Undaan, K. (2014). Kapasitas Perangkat Desa dalam Penyelenggaraan Pemerintahan Desa di Kabupaten Kudus. Jurnal Bina Praja, 06(02), 101–116. https://doi.org/10.21787/jbp.06.2014.101-116