Kesalahan Siswa Kelas VI Sekolah Dasar dalam Menyelesaikan Masalah Operasi Pecahan

Main Article Content

Lalu Saparwadi

Abstract

This study aims to identify students in grade VI of Elementary School in fraction operations. This type of research is descriptive using a qualitative approach. Determination of research subjects is by purposive sampling, so that there are two students who are used as subjects in this study. Data collection techniques use documentation and test instruments. For data analysis techniques, namely by presenting data, reducing data, and drawing conclusions. The results of this study found that there were four student errors in solving fraction operation problems, including conceptual errors, number calculation errors, errors due to data loss, and not checking again. These four errors can be used as a reference in providing attention to students in learning fraction operations.

Article Details

How to Cite
Saparwadi, L. (2025). Kesalahan Siswa Kelas VI Sekolah Dasar dalam Menyelesaikan Masalah Operasi Pecahan. Journal of Multidisciplinary Inquiry in Science, Technology and Educational Research, 2(1b), 2620–2625. https://doi.org/10.32672/mister.v2i1b.2952
Section
Articles
Author Biography

Lalu Saparwadi, Institut Teknologi Sosial dan Kesehatan Muhammadiyah Selong

Institut Teknologi Sosial dan Kesehatan Muhammadiyah Selong

References

Aulia, J., & Kartini, K. (2021). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal MatematikamPada Materi Himpunan Kelas VII SMP/MTs. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 484–500.

Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook (2nd. Ed). Sage.

Muchlis, E. E., & Susanta, A. (2019). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Bilangan Pecahan di SD Negeri 69 Kota Bengkulu. Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah (JP2MS), 3(3), 384–392.

Murtiyasa, B., & Wulandari, V. (2020). Analisis kesalahan siswa materi bilangan pecahan berdasarkan teori Newman. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(1), 713–726.

Rahayuningrum, A., & Setyawan, F. (2018). Analisis Kesalahan Siswa Kelas V SD Dalam Menyelesaikan Masalah Sehari-Hari Yang Berkaitan Dengan Operasi Hitung Pecahan. Seminar Nasional Pendidikan Matematika Ahmad Dahlan, 317–325.

Rahmah, A. A., & Rusmining. (2021). Analisis Kesalahan Siswa Kelas VI Pada Materi Operasi Hitung Pecahan. Seminar Nasional Hasil Pelaksanaan Program Pengenalan Lapangan Persekolahan, 1081–1088.

Saparwadi, L. (2022a). Kesalahan Siswa Kelas Tiga Sekolah Dasar Dalam Menyelesaikan Operasi Penjumlahan Pecahan. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik, 3(1), 1–6.

Saparwadi, L. (2022b). Kesalahan Siswa SMP dalam Memahami Masalah Matematika Bentuk Soal Cerita. MATHEMA JOURNAL, 4(1), 1–12.

Saparwadi, L., Purnawati, B., & Erlian, B. P. (2017). Siswa dalam menyelesaikan soal operasi penjumlahan pada bilangan pecahan dan reversibilitas. JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA, 3, 60–66.

Sugiyono. (2014). Memahami Penelitian Kualitatif. Alfabeta.

Susana, L. (2020). Analisis Kesalahan Siswa Kelas V Sd Negeri 07 Talawi Hilir Dalam Menyelesaikan Soal Pecahan Tahun Pelajaran 2019/2020. THEOREMS, 5(1), 33–42.