Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Terhadap Motivasi Belajar Siswa

Main Article Content

Humairoh Asy’ari
Sri Handayani Gea
Fadlya Purnama Hasibuan
Febry Latama
Rahma Aulya Harahap

Abstract

This study examines the effect of the STAD type of cooperative learning model on students' learning motivation . The problem in this study is the low motivation of students to learn in the IPA learning process, which aims to increase students' learning motivation. This type of research is experimental research, with research subjects namely students of clas  . data collection in this study through questionnaires, motivation and documentation. This study uses the theory of constructivism, from this study showed an increase in student learning motivation after using the STAD type cooperative learning model in sociology learning class SMP ALHIDAYAH. This can be seen from the results of the t-test that was carried out, which obtained a two-way or sig (2-tailed) of 0.000 so that it was concluded that 0.000 <0.05 then Ha was accepted and Ho was rejected. Obtained t_count = 6.837 > t_table = 0.388 so it can be concluded that there is an influence of the Student Team Achievement Division (STAD) cooperative learning model on student motivation in sociology learning class SMP Swasta Alhidayah

Article Details

How to Cite
Asy’ari, H., Gea, S. H., Purnama Hasibuan, F., Latama, F., & Aulya Harahap, R. . (2025). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Terhadap Motivasi Belajar Siswa . Journal of Multidisciplinary Inquiry in Science, Technology and Educational Research, 2(1b), 2586–2591. https://doi.org/10.32672/mister.v2i1b.2945
Section
Articles
Author Biographies

Humairoh Asy’ari, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

Tadris Biologi, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

Sri Handayani Gea, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

Tadris Biologi, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

Fadlya Purnama Hasibuan, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

Tadris Biologi, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

Febry Latama, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

Tadris Biologi, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

Rahma Aulya Harahap, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

Tadris Biologi, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

References

Algifari, A. (2017). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam di SMA Negeri 1 Bolo Kabupaten Bima. UIN Alauddin Makassar

Andrian, D., Wahyuni, A., Ramadhan, S., Enabela Novilanti, F. R., & Zafrullah. (2020). Pengaruh Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD terhadap Peningkatan Hasil Belajar, Sikap Sosial, dan Motivasi Belajar. Jurnal Inovasi Matematika, 2, 65–75.

Ariani, T., & Agustini, D. (2018). Model Pembelajaran Student Team Achievement Division (STAD) dan Model Pembeajaran Teams Games Tournament (TGT): Dampak Terhadap Hasil Belajar Fisika. Science and Physics Education Journal (SPEJ), 1(2).

Dimyati, D. & Mudjiono, M. (2006). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Emda, A. (2017). Kedudukan Motivasi Belajar Siswa dalam Pembelajaran. Lantanida Journal, 5(2).

Iryana, I. & Kawasati, R. (2019). Teknik Pengumpulan Data Metode Kualitatif. https://osf.io/preprints/ inarxiv/ 2myn7/

Janah, V. A. (2018). Implikasi Teori Konstruktivisme Vygotsky dalam Pelaksanaan Model Pembelajaran Tematik Integratif di SD. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(1), 1-15

Kurnia, A. (2013). Profil Motivasi Belajar Siswa. Universitas Pendidikan Indonesia.

Mahmudah, Z. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Terhadap Motivasi Belajar Siswa Pada Pembelajaran IPA Kelas V di SDN 08 Kota Bengkulu. IAIN Bengkulu.

Mahmudi, I. (2016). Peningkatan Motivasi Belajar Melalui Bimbingan dan Konseling Islami. Counsellia: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 1(2).

Ngailo, D. W., Muliadi, A., Adawiyah, S. R., Samsuri, T., & Armansyah, A. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD terhadap Keterampilan Sosial dan Hasil Belajar Kognitif Siswa. Empiricism Journal, 2(1), 19-28.

Nurfitriyanti, M., & Lestari, W. (2015). Pengaruh Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD terhadap Hasil Belajar Matematika ditinjau dari Motivasi Belajar. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika), 1(1), 121-135.