Membangun Loyalitas Pelanggan Kopi Kenangan di Era Digital : Pendekatan Pemasaran Lanjutan

Main Article Content

Ismail Sopyan
Giskha Aulia Zahra
Tri Utami N.A

Abstract

Transformation in the digital era has changed the landscape of marketing strategies, including building customer loyalty. This research explores the advanced marketing strategies implemented by Kopi Kenangan, one of the leading coffee brands in Indonesia, in strengthening customer loyalty amidst increasingly intense industry competition. This research highlights the role of digital technology, service personalization, and the use of social media in creating unique and engaging consumer experiences. The strategies discussed include analyzing customer data to understand consumer preferences, implementing app-based loyalty programs, and collaborating with influencers to enhance customer interaction. The research findings indicate that effective digital-based marketing can strengthen customer relationships with the brand, increase retention rates, and drive business growth. This study provides recommendations for other business operators to leverage digital technology in building customer loyalty strategically and sustainably.

Article Details

How to Cite
Sopyan, I. ., Zahra, G. A., & Utami N.A, T. . (2025). Membangun Loyalitas Pelanggan Kopi Kenangan di Era Digital : Pendekatan Pemasaran Lanjutan . Journal of Multidisciplinary Inquiry in Science, Technology and Educational Research, 2(1b), 2157–2174. https://doi.org/10.32672/mister.v2i1b.2849
Section
Articles
Author Biographies

Ismail Sopyan, Universitas Pelita Bangsa

Program Studi Manajemen Ekonomi dan Bisnis, Universitas Pelita Bangsa

Giskha Aulia Zahra, Universitas Pelita Bangsa

Program Studi Manajemen Ekonomi dan Bisnis, Universitas Pelita Bangsa

Tri Utami N.A, Universitas Pelita Bangsa

Program Studi Manajemen Ekonomi dan Bisnis, Universitas Pelita Bangsa

References

Sinatria, N. (2024). ANALISIS SWOT DAN STRATEGI EKSISTENSI BISNIS DALAM MENINGKATKAN VOLUME PENJUALAN (Studi pada UMKM Warung Budi Steam di Desa Gadingrejo Utara). Jurnal Akuntansi Aisyah, 5(1), 1-11.

Avianto, D. C., & Hafidh Munawir, S. T. (2023). Analisis Strategi Perusahaan Menggunakan Metode Business Model Canvas dan Analisis SWOT Pada PT Madubaru Yogyakarta (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).

Afandi, D. R., & Putra, M. (2020). Pengembangan Kinerja UKM: Penggunaan Platform Digital dengan Kemampuan Jaringan dan Ambidexterity. Jurnal Pengembangan Wiraswasta, 22(2), 93-102

Abidin Zainal, Analisis Eksistensial, Sebuah Pendekatan Alternatif untuk Psikologi dan Psikiatri. (Jakarta:Raja Grafindo Persada, 2007)

Christina Whidya Utami, Manajemen Ritel Strategi dan Implementasi Ritel Modern, (Jakarta: Salemba Empat, 2006).

David, Fred R. (2011). Manajemen Srategis: Konsep.Jakarta: Salemba Empat.

Dafid, F.R. 2010. Manajemen Strategis Konsep. Salemba Empat. Jakarta hal. 327-330

Fandy Tjiptono, Manajemen Jasa, (Yogyakarta: Andi, 2002), 146.

Husain Umar, Desain Penelitian Manajemen Strategik,(Jakarta: Rajawali Press, 2010), 86.

Irham Fahmi. 2012. Manajemen Risiko Teori, Kasus, dan Solusi. Alvabeta. Bandung.

Istiqomah dan Irsad Andriyanto. (2017). ANAlISIS SWOT DALAM PENGEMBANGAN

BISNIS (Studi pada Sentra Jenang di Desa Wisata Kaliputu Kudus). Jurnal BISNIS, 5(2),363-382.

Jenu Widjaja Tandjung, Marketing Management: Pendekatan Pada Nilai-nilai Pelanggan, (Malang: Banyu Media, 2004

Ni Kadek Widiantari, Firlie Lanovia Amir, Gusti Ayu Praminatih. (2023). Analisis Strategi Pemasaran Pada Era New Normal di Mano Beach House Restaurant Seminyak. PARIS (Jurnal Pariwisata dan Bisnis), 02(2), 553-568.

Mudraja Kuncoro, Strategi Bagaimana Meraih Keunggulan Kompetitif(Yogyakarta: PT Gelora Aksara Pratama, 2005), 51

Philip Kotler, Alih Bahasa: Benyamin Molan, Menajemen Pemasaran, (Jakarta: PT. Intan sejati Klaten, 2005)

Sedarmayanti. (2014).Manajemen Strategi. Bandung: PT Refika Aditama

Sofjan Assauri, Manajemen Pemasaran, (Jakarta: Rajawali Pers, 2011) 211-212.

Sutisna, Perilaku Konsumen dan Komunikasi Pemasaran,(Bandung: Remaja Rosdakarya, 2003)

Sari, D. P., & Oktafianto, A. (2017). Penentuan Strategi Bisnis Menggunakan Analisis Swot Dan Matriks Ifas –Efas Pada Cv. Dinasty. Seminar Nasional IENACO, 238–245.

joe, T.F. dan Sarjono, H., (2010), Strategi Bisnis Pada PT. CTL dengan Pendekatan Metode TOWS, Binus Business Review, 1(2), 434-447.

Ujang Sumarwan, Perilaku Konsumen: Teori dan Penerapannya Dalam Pemasaran, (Jakarta: Ghalia Indonesia, 2003)

Wheelen, T. L., & Hunger, J. D. (2012). Strategic Management And Business Policy Toward Global Sustainability(13th Editi). Pearson Education.

Yuli Rahmini Suci. (2017). Perkembangan UMKM (Usaha Mikro Kecil dan Menengah) di Indonesia. Jurnal Ilmia Cano Ekonomos, 6(1), 1-8.

https://id.wikipedia.org/wiki/Kopi_Kenangan