Pengaruh Model Pembelajaran Make a Match terhadap Kemampuan Berpartisipasi Siswa dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Kelas 3 SDIT Cendekia

Main Article Content

Andita Pratiwi
Mochammad Fadhlan Dzikrullah
Wina Mustikaati
Nurhayati
Wardatul Afiyah

Abstract

This study aims to analyze the effect of the Make a Match learning model on students' ability to participate in Indonesian language subjects in grade 3 SDIT Cendekia. The research used descriptive qualitative method with observation technique and Learner Worksheet (LKPD), involving 22 students as samples. The results showed that the Make a Match model significantly increased students' participation in learning. Students' activeness in discussion, intergroup cooperation, and learning motivation experienced a positive increase. This model succeeded in creating an interactive, fun, and healthy competitive learning atmosphere through card-matching activities. Students are directly involved in the learning process, which encourages them to discuss more, ask questions, and share opinions. The conclusion of the research shows that the Make a Match model can be an effective alternative learning strategy to increase participation and quality of Indonesian language learning in elementary schools.

Article Details

How to Cite
Pratiwi, A. ., Dzikrullah, M. F., Mustikaati, W. ., Nurhayati, & Afiyah, W. . (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Make a Match terhadap Kemampuan Berpartisipasi Siswa dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Kelas 3 SDIT Cendekia. Journal of Multidisciplinary Inquiry in Science, Technology and Educational Research, 2(1b), 1208–1212. https://doi.org/10.32672/mister.v2i1b.2650
Section
Articles
Author Biographies

Andita Pratiwi, Universitas Pendidikan Indonesia

Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Pendidikan Indonesia, Indonesia

Mochammad Fadhlan Dzikrullah, Universitas Pendidikan Indonesia

Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Pendidikan Indonesia, Indonesia

Wina Mustikaati, Universitas Pendidikan Indonesia

Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Pendidikan Indonesia, Indonesia

Nurhayati, Universitas Pendidikan Indonesia

Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Pendidikan Indonesia, Indonesia

Wardatul Afiyah, Universitas Pendidikan Indonesia

Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Pendidikan Indonesia, Indonesia

References

Anggito, A., & Setiawan, J. (2018). Metodologi penelitian kualitatif. CV Jejak (Jejak Publisher).

Fauhah, H., & Rosy, B. (2021). Analisis model pembelajaran make a match terhadap hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 9(2), 321-334.

Miftahussaadah, M., & Subiyantoro, S. (2021). Paradigma pembelajaran dan motivasi belajar siswa. Islamika, 3(1), 97-107.

Perwandaka, M., Pratama, F. F., & Mahendra, H. H. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Make a Match Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Hak dan Kewajiban. JIPIS, 33(2), 94-109.

Putri, E. N. D., & Taufina, T. (2020). Pengaruh Model Kooperatif Tipe Make A Match Terhadap Hasil Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(3), 617-623.

Ririantika, R., Usman, M., Aswadi, A., & Sakkir, G. (2020). Penerapan model pembelajaran tipe “make a match” terhadap hasil belajarbahasa indonesia. Cakrawala Indonesia, 5(1), 1-6.

Rudini, M., & Khasanah, A. (2022). Implementasi Penilaian Pembelajaran Kurikulum 2013 dalam Meningkatkan Partisipasi Aktif Siswa di Sekolah Dasar. Madako Elementary School, 1(1), 33-44.

Sari, N., Suryani, D., Fajari, L. E. W., & Rini, R. Y. (2023). Komunikasi Dengan Pendekatan HOTs Dalam Pendidikan Anak Usia Dini Pada Abad 21. DWIJA CENDEKIA: Jurnal Riset Pedagogik, 7(2).

Topandra, M., & Hamimah, H. (2020). Model Kooperatif Tipe Make A Match Dalam Pembelajaran Tematik Terpadu Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(2), 1256-1268.

Widayanti, A. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Teknik Make A Match Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Aktivitas Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 16(1), 57-66.