Peran Metode Cerita dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Bilangan pada Anak MI/SD

Main Article Content

Khotna Sofiyah
Audy Efrillia Nasution
Nayla Hafiza
Riri Luftia Risky

Abstract

Mathematics is one of the subjects that plays an important role in elementary education, because it not only provides knowledge about numbers and calculations, but also trains logical thinking skills. This study aims to analyze the role of the story method in improving the understanding of number concepts in MI/SD children. The method used in this study is a qualitative approach with a case study design. Data were collected through observation, interviews, and documentation of the mathematics learning process in the classroom. The results of the study indicate that the story method is effective in helping children understand the concept of numbers, because it can attract their attention, make it easier to visualize numbers through narratives, and create connections between mathematical concepts and everyday life. The use of the story method has a positive impact on increasing children’s learning motivation and ability to solve problems related to numbers. Based on these findings, the story method can be used as an alternative in teaching mathematics to improve students’ understanding.

Article Details

How to Cite
Sofiyah, K., Efrillia Nasution, A., Hafiza, N., & Risky, R. L. (2024). Peran Metode Cerita dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Bilangan pada Anak MI/SD. Journal of Multidisciplinary Inquiry in Science, Technology and Educational Research, 2(1), 672–685. https://doi.org/10.32672/mister.v2i1.2512
Section
Articles
Author Biographies

Khotna Sofiyah, Universitas Islam Negeri Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan

Universitas Islam Negeri Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan

Audy Efrillia Nasution, Universitas Islam Negeri Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan

Universitas Islam Negeri Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan

Nayla Hafiza, Universitas Islam Negeri Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan

Universitas Islam Negeri Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan

Riri Luftia Risky, Universitas Islam Negeri Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan

Universitas Islam Negeri Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan

References

Ahmadi, D. (2021). Penggunaan Metode Cerita dalam Pembelajaran Matematika untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Bilangan pada Anak SD. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika, 19(3), 153-160.

Amalia, S. (2022). Penerapan Metode Cerita dalam Meningkatkan Minat dan Motivasi Belajar Matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan, 24(4), 91-102.

Arifin, Z. (2018). Metode Pembelajaran Cerita dalam Pendidikan Anak. Bandung: Pustaka Pendidikan.

Fitriani, L. (2020). Efektivitas Penggunaan Metode Cerita dalam Pembelajaran Matematika pada Siswa Kelas IV SD. Jurnal Pendidikan Dasar, 8(2), 75-82.

Hidayati, M., & Prasetyo, B. (2023). Dampak Penggunaan Metode Cerita dalam Pembelajaran Matematika Terhadap Keterlibatan Siswa. Jurnal Penelitian Pendidikan, 15(1), 45-59.

Iskandar, R., & Suryani, D. (2021). Cerita dan Pembelajaran Matematika: Meningkatkan Pemahaman Konsep Bilangan pada Anak MI. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 9(3), 123-134.

Putri, A. M., & Wijayanti, R. (2020). Penggunaan Metode Cerita untuk Menumbuhkan Minat Belajar Matematika pada Siswa SD. Jurnal Inovasi Pendidikan, 7(4), 150-161.

Sari, N. R. (2022). Pengaruh Penggunaan Metode Cerita terhadap Peningkatan Motivasi Belajar Matematika Siswa. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 18(1), 113-126.

Wulandari, Y. (2021). Penerapan Metode Cerita dalam Meningkatkan Keterlibatan Siswa dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Pengajaran Matematika, 12(2), 76-89.

Fatimah, N. (2020). Inovasi Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Yogyakarta: Penerbit Andi.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>