Analisis Penggunaan Istilah Bahasa Indonesia di Kalangan Generasi Z (Studi Kasus pada Mahasiswa Bisnis Digital UNIMED)

Main Article Content

Fatmawati Nasution
Qatrun Nada
Shezy Ratisya Dwina
Tengku Fathiya Amira
Wahyu Simanungkalit
Rosmaini

Abstract

This study aims to analyze the use of language terms in relation to the use of Bahasa Indonesia in the communication of students in the Digital Business program at Universitas Negeri Medan. A total of 20 students from the Digital Business program at Universitas Negeri Medan were selected as the sample after a screening process. The analysis results found that the use of Bahasa Indonesia among Generation Z students in the Digital Business program at Universitas Negeri Medan is proven to be very high, with a score of 5 on almost all items in the questionnaire. The implications of this study may provide input for language planning initiatives and communication strategies that can effectively interact and align with the preferences of Generation Z.

Article Details

How to Cite
Nasution, F., Nada, Q. ., Ratisya Dwina, S., Fathiya Amira, T. ., Simanungkalit, W. ., & Rosmaini. (2024). Analisis Penggunaan Istilah Bahasa Indonesia di Kalangan Generasi Z (Studi Kasus pada Mahasiswa Bisnis Digital UNIMED). Journal of Multidisciplinary Inquiry in Science, Technology and Educational Research, 1(4), 2425–2435. https://doi.org/10.32672/mister.v1i4.2285
Section
Articles
Author Biographies

Fatmawati Nasution, Universitas Negeri Medan

Prodi Bisnis Digital, Fakultas Ekonomi, Universitas Negeri Medan, Kota Medan, Indonesia

Qatrun Nada, Universitas Negeri Medan

Prodi Bisnis Digital, Fakultas Ekonomi, Universitas Negeri Medan, Kota Medan, Indonesia

Shezy Ratisya Dwina, Universitas Negeri Medan

Prodi Bisnis Digital, Fakultas Ekonomi, Universitas Negeri Medan, Kota Medan, Indonesia

Tengku Fathiya Amira, Universitas Negeri Medan

Prodi Bisnis Digital, Fakultas Ekonomi, Universitas Negeri Medan, Kota Medan, Indonesia

Wahyu Simanungkalit, Universitas Negeri Medan

Prodi Bisnis Digital, Fakultas Ekonomi, Universitas Negeri Medan, Kota Medan, Indonesia

Rosmaini, Universitas Negeri Medan

Prodi Bisnis Digital, Fakultas Ekonomi, Universitas Negeri Medan, Kota Medan, Indonesia

References

Andrawina, A. (2024). Tiktok Dan Bahasa Gaul Mahasiswa Pendidikan Bahasa Indonesia Uin Suska Riau. UIN Suska Riau. https://pbindoftk.uin-suska.ac.id/2024/07/14/tiktok-dan-bahasa-gaul-mahasiswa-pendidikan-bahasa-indonesia-uin-suska-riau/

Azizah, A. R. (2019). Penggunaan Bahasa Indonesia Dan Bahasa Gaul Di Kalangan Remaja. Jurnal SKRIPTA: Jurnal Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia. https://doi.org/https://doi.org/10.31316/skripta.v5i2.424

Hastini, L. Y., Fahmi, R., & Lukito, H. (2020). Apakah Pembelajaran Menggunakan Teknologi dapat Meningkatkan Literasi Manusia pada Generasi Z di Indonesia? Jurnal Manajemen Informatika (JAMIKA). https://doi.org/10.34010/jamika.v10i1

Ira, L. (2024). Nama Generasi Berdasarkan Umur, Ada Milennial sampai Gen Z. Tempo.Co. https://gaya.tempo.co/read/1900935/nama-generasi-berdasarkan-umur-ada-milennial-sampai-gen-z

Muharramah, M. (2019). Kedudukan Bahasa Indonesia Dan Bahasa Inggris Dalam Bidang Ilmu Pengetahuan Di Era Global. INA-Rxiv. https://doi.org/https://doi.org/10.31227/osf.io/kg2up

Sulistyo, E. (2022). Bahasa sebagai Pemersatu Bangsa. Badan Pengembangan Dan Pembinaan Bahasa. https://badanbahasa.kemdikbud.go.id/artikel-detail/854/bahasa-sebagai-pemersatu-bangsa

Turner, A. (2015). Generation Z : Technology and Social Interest. The Journal of Individual Psychology. https://doi.org/https://doi.org/10.1353/jip.2015.0021

Widodo, S. (2022). Bahasa Indonesia Menuju Bahasa Internasional. Badan Pengembangan Dan Pembinaan Bahasa. https://badanbahasa.kemdikbud.go.id/artikel-detail/803/bahasa-indonesia-menuju-bahasa-internasional

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)